miercuri, 19 noiembrie 2014

"SENSUL TRADITIEI", de Nichifor Crainic - comentariu


TRADITIONALISM, ORTODOXIE




Tradiţionalismul, în general, apare concomitent cu fenomenul modernizării culturii şi literaturii române în perioada paşoptistă. Programul Daciei literare (din faimoasa Introducţie semnată de M. Kogălniceanu), romantic şi, deci, modern în raport cu literatura şi cultura anterioară, este, în esenţă, tradiţionalist, în sensul pe care îl va fixa evoluţia ulterioară a literaturii. Chiar şi Convorbiri literare, revista junimistă din a doua jumătate a secolului XIX, se situa pe o poziţie în esenţă tradiţionalistă, prin respingerea formelor împrumutate din Occident, considerate lipsite de conţinut autentic, naţional, „forme fără fond” (T. Maiorescu). Numai că nici Kogălniceanu, nici Maiorescu nu au confundat niciodată eticul (sau etnicismul) cu esteticul.
În fond, tradiţionalismul se constituie ca o reacţie deloc nefirească la tendinţele de modernizare, de sincronizare cu literatura şi cultura occidentală. El corespunde unui spirit conservator, fără să fie obligatoriu şi reacţionar, apărător al valorilor consacrate, opus spiritului modernist şi cosmopolit, care neagă adeseori tradiţia pentru ca pe ruinele ei să clădească utopia modernă. Radicalizarea spiritului negator, modernist, producea radicalizărea spiritului conservator, tradiţionalist, în perioada interbelică.
Prima manifestare programatică a tradiţionalismului a fost Sămănătorismul – curent ideologic şi literar (românesc) de la începutul secolului al XX-lea, numit astfel după titlul revistei Sămănătorul (1901-1910), la Bucureşti, iniţiată de G. Coşbuc şi Al. Vlahuţă. Din 1905, când la conducerea revistei a venit Nicolae Iorga, ideologia sămănătoristă se radicalizează. Iorga avea să facă din revistă o tribună a patriotismului său, a unui naţionalism sincer şi înflăcărat. Apărut într-o epocă de acută criză a stării ţărănimii, sămănătorismul acuza pătrunderea capitalismului la sate şi opunea oraşului, „viciat de civilizaţie”, imaginea idilică a satului patriarhal. Ţărănimea era considerată depozitara valorilor naţionale. Consecinţa, în creaţia literară, a fost confuzia dintre etic şi estetic.
Sămănătorismul cultiva literatura de inspiraţie istorică şi rurală, prelucrările din folclor etc., preluând în intenţie obiectivele Daciei literare, deformate, însă, în spiritul romantismului paseist (cultul trecutului şi al naţionalismului).
Alte reviste sămănătoriste: Luceafărul, Făt-Frumos, Ramuri. Reprezentanţi: G. Coşbuc, M. Sadoveanu, Şt. O. Iosif, O. Goga ş.a.
În Moldova, cam în aceeaşi perioadă, tradiţionalismul s-a cristalizat în paginile revistei Viaţa literară (Iaşi, 1906-1946), sub denumirea de poporanism – curent social-politic cu implicaţii literare la sf. sec. XIX şi începutul sec XX. Termenul este o traducere a termenului rus narodnicism (narod, „popor”). Teoretizat, între alţii, de Constantin Stere, ideolog socialist, dar şi de mentorul spiritual al revistei, profesorul, criticul şi teoreticianul literar Garabet Ibrăileanu, poporanismul considera că obştea ţărănească, ameninţată, reprezenta un stadiu de viaţă socială superior. „Misiunea sfântă” a intelectualităţii era să meargă în mijlocul poporului pentru a-l lumina. În plan literar, poporanismul recomanda interesul şi compasiunea faţă de ţărănime, concretizate într-o literatură realistă, ce respingea idealizarea şi pitorescul căutat al sămănătoriştilor.
*
Tradiţionalismul avea să se radicalizeze în perioada interbelică, în paginile revistei Gândirea. Curentul poartă denumirea de Gândirism, sau Ortodoxism şi s-a manifestat intens nu numai în literatură (L. Blaga, V. Voiculescu, Adrian Maniu), ci şi în artele plastice, în pictură mai ales.
Afirmat în plină efervescenţă a modernismului cosmopolit, gândirismul reprezintă o reacţie firească şi naturală de autoconservare, atâta vreme cât s-a menţinut în limitele artei. El se revendica de la Sămănătorul, de la care, cum afirma principalul său teoretician, Nichifor Crainic, a învăţat să iubească ţăranul, pământul românesc, peste care a suprapus „cerul ortodoxiei”. Specificul naţional era astfel identificat în credinţa creştin-ortodoxă, înţeleasă ca fundament spiritual al poporului român.
Caracterul ortodoxist al Gândirii se afirmă mai ales după 1930, după ce în primii 10 ani în paginile revistei se reuneau condeie de prestigiu, precum Blaga, Arghezi, Adrian Maniu, Minulescu, Camil Petrescu. Nichifor Crainic, în articole publicate între 1924 şi 1929 (Isus în ţara mea, Parsifal, Sensul tradiţiei, acesta din urmă fiind definitoriu), formulează doctrina ortodoxismului şi a autohtonismului. Spre deosebire de Sămănătorul şi de N. Iorga, care insistau pe ideea specificului naţional, ţărănesc, Gândirea şi N. Crainic insistă asupra specificului religios. Articolele sale sunt mai degrabă nişte eseuri, expresie a unei convingeri intime (autorul e un poet remarcabil), argumentele aduse în sprijinul ideii fiind mai degrabă nişte sofisme, precum acela că bisericile au altarul spre răsărit, sau că „Lumina vine de la răsărit”, ceea ce ar fi un truism dacă nu ar vrea să afirme, fără alte argumente, că spiritualitatea vine de la Răsărit. Este uşor de ghicit, şi contemporanilor nu le putea scăpa asta, că propoziţia se referea la faimoasa formulă a lui Eugen Lovinescu, adept şi teoretician al modernismului: „Ex Occidente lux!” (Lumina vine din Apus!). Doctrina formulată de N. Crainic refuza orice orientare literară sau culturală venită din altă parte decât dinspre tradiţiile istorice, culturale şi spirituale ale poporului român, în care „a dominat întotdeauna o conştiinţă religioasă ortodoxă”, deci orientală.
Majoritatea colaboratorilor Gândirii nu aderă la autohtonismul acesta, producându-se rupturi, precum cea a lui Blaga, care s-a delimitat public.
Dar tradiţionalismul interbelic nu se restrânge la ortodoxismul de la Gândirea, acesta fiind doar cel mai vizibil. O altă direcţie este cea ilustrată de creaţia lui Ion Pillat.
Poet modern, Ion Pillat este situat în capitolul „tradiţionalism” interbelic, sau „clasicism rafinat”. Tradiţionalist prin structură, poetul are, în literatura română, un statut paradoxal, din cauza culturii sale poetice vădit moderne. Cert este că acest stil, aparent şi voit vetust, a ieşit, ca tot ce este modernist, din mantaua romantismului şi simbolismului, căruia i se opune în mod programatic.
Format ca liceean şi student la Paris, Ion Pillat a cunoscut ecourile resurecţiei clasicismului, ca reacţie la simbolism. Colaborator al Gândirii, opera sa nu este, totuşi, produs al unui tradiţionalism cu rădăcini sămănătoriste sau, mai târziu, gândiriste. Clasicismul pillatian are cu totul alte resorturi estetice decât cele sentimental‑romantice şi naţionaliste. El derivă dintr‑o estetică declarat clasicistă, o reîntoarcere la cultul vechii Elade, la cultul formei, al emoţiei bine temperate de raţiune. În însemnările sale din 1941 poetul mărturisea acest program, „strădania de a da un stil clasic sau neoclasic valabil pentru poezia română”, înscriindu‑se astfel în aceeaşi direcţie pe care o ilustra T. Arghezi, Ion Barbu sau, în proză, G. Călinescu.
Ce înseamnă cu adevărat tradiţionalismul în creaţia artistică? N. Manolescu scrie că acesta „e un stil, o formulă inventată de poeţii moderni, ieşiţi adesea din şcoala simbolismului. El reprezintă, înlăuntrul poeziei moderne, una din tendinţele acesteia, tendinţa de autoconservare ce se opune evoluţiei prea rapide, în alte direcţii, a poeziei moderne [...] Aşa încât tradiţionalismul este mai degrabă un program decât o sensibilitate reală: sensibilitatea este una singură, poezia însăşi nu este altfel decât modernă; unii poeţi, însă, cu bună ştiinţă, se opun schimbării, cultivând o atitudine ostilă faţă de nou, redescoperind tradiţia. Dacă modernismul e un mod de a simţi, tradiţionalismul e aproape în întregime  un stil [...] Poezia lor este «veche», întrucât pleacă din acest fond conservativ, dintr-o puternică înrudire cu ceea ce reprezintă elementul ţărănesc veritabil, ca element etnic, românesc.”.


                     (Din vol. Octavian Paun, Literatura romana pentru bacalaureat, Grafoart)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

T. TRGHEZI - PSALMI Din CUVINTE POTRIVITE 1927 Psalm Aş putea vecia cu tovărăşie Să o iau părtaşa gîndurilor mele ; ...