luni, 17 noiembrie 2014

Eugen Lovinescu - teoretician al modernismului





Eugen Lovinescu – teoretician al modernismului

spiritul veacului, mutaţia valorilor estetice, sincronism, autonomia esteticului


Termenul sincronism (de la grecescul syn, „împreună” şi chronos, „timp”) se referă la proprietatea unor termeni de a se produce/ manifesta simultan, deodată, în acelaşi timp.
Teza a fost lansată, în literatura română, de către Eugen Lovinescu, în Istoria civilizaţiei române moderne şi în Istoria literaturii române contemporane – în care dezvoltă şi teoria mutaţiei valorilor estetice.
Enunţarea principiului sincronismului pornea de la ideea că există un spirit al veacului (saeculum), pe care îl întruchipa cultura şi civilizaţia occidentală (Ex Occidente lux, „Lumina vine din Apus”, spunea Lovinescu), urbană prin excelenţă, şi că civilizaţia şi cultura noastră trebuia să se adapteze acestui spirit, să-l împrumute prin imitarea, la început, a unor „forme” care ulterior îşi vor găsi şi un fond autentic, naţional. Faptul se impunea şi era posibil prin extraordinara dezvoltare a mijloacelor de comunicare.
Desigur că, în felul acesta, autorul combătea teza maioresciană a „formelor fără fond”, împrumutate din Occident de către liberalismul paşoptist, şi îndreptăţea politica liberală: o cultură şi o civilizaţie nu poate aştepta până îşi creează propriile forme de expresie adaptate conţinutului specific naţional, decât cu riscul de a rămâne anistorică şi chiar anacronică.
Este evident că Lovinescu apăra şi susţinea necesitatea modernismului (modernităţii), în opoziţie cu spiritul naţionalist/ tradiţionalist, dogmatic. E. Lovinescu semnala, totuşi, că „sincronismul înseamnă [...] acţiunea uniformizatoare a timpului asupra vieţii sociale şi culturale a diferitelor popoare legate între dânsele printr-o interdependenţă materială şi morală”. Am putea spune că E. Lovinescu sesiza atunci, după primul război, fenomenul naşterii acestui „sat universal”, care este lumea actuală cu formidabilul ei sistem de comunicaţii, şi pe cel de „globalizare” politică, industrială, socială şi culturală.
Lovinescu pornea de la ideea că spiritul veacului („o totalitate de condiţii configuratoare a vieţii omenirii”), prezent pretutindeni, s-a manifestat de-a lungul istoriei în mod mai intens în unele ţări: la Atena şi la Roma, în antichitate; la germani în timpul Evului Mediu; în Italia, în vremea Renaşterii; în Franţa, în secolele al XVII-lea şi al XVIII-lea. În vremea modernă, contemporană, el este consolidat, cu contribuţia hotărâtoare a mijloacelor de comunicaţie, ceea ce face ca orice fenomen de civilizaţie şi de cultură să fie înregistrat aproape instantaneu pretutindeni. Aceasta permite să se spună că spiritul veacului se manifestă azi pretutindeni..
Corelativul conceptelor de spirit al veacului şi sincronism este conceptul lovinescian al mutaţiei valorilor estetice, care face ca operele, creaţiile aparţinând trecutului să nu mai manifeste o influenţă vie asupra contemporanilor, nemaiputând fi înţelese deplin decât printr-o raportare la timpul cărora le aparţine.
Lovinescu nu neagă conjuncţia, amestecul de valori în cadrul operei (etice, etnice, religioase, politice etc.), ci constată doar primatul valorii estetice în evoluţia literaturii române – o caracteristică a procesului de sincronizare cu spiritul veacului.
Sicronizarea nu înseamnă, desigur, un progres în raport cu creaţia epocilor anterioare, fiecare creaţie urmând a fi judecată după criterii care aparţin operei înseşi.
Aşadar, sincronizarea literaturii şi artei cu dezvoltarea vieţii sociale însemna, pentru Eugen Lovinescu, o acordare a modalităţilor de expresie artistică în primul rând cu noile realităţi, ale unei culturi şi civilizaţii de tip citadin, urban, care aducea cu sine un nou mod de a fi, o nouă sensibilitate, o nouă filosofie a existenţei. Uniformizării, produse inevitabil de către noul mod de viaţă al civilizaţiei industriale, universale, îi corespundea, inevitabil, în plan artistic, estomparea enticismului, a factorului de identitate naţională. Aceasta aducea şi un câştig: atenuarea lirismului în favoarea obiectivităţii, o condiţie esenţială, după Lovinescu, a modernizării prozei. Era prima mare diferenţiere în raport cu literatura anterioară şi cu literatura programatic-tradiţionalistă, esenţialmente lirică, deci subiectivă.
Diferenţierea era posibilă chiar şi în cazul creaţiilor care abordau teme devenite tradiţionale, precum tema ţărănească. Tocmai de aceea E Lovinescu scria elogios despre romanul Ion, de Liviu Rebreanu, considerat a fi „triumful şi depăşirea sămănătorismului”. Triumf, pentru că direcţia tradiţionalistă (sămănătoristă) dădea o mare capodoperă, dar şi depăşire a sămănătorismului, prin perspectiva obiectivă, după ce sămănătorismul încremenise în prezentarea lirică a vieţii ţărăneşti. Aceasta ar fi o diferenţiere de expresie.
O diferenţiere mult mai radicală era necesitatea intelectualizării prozei şi a poeziei, imperativ cerut de programul lovinescian. Ceea ce nu a întârziat să apară în creaţia unor scriitori ca Ion Barbu, în poezie, sau Camil Petrescu, în roman şi în teatru – a cărui operă este o subtilă şi rafinată dezbatere de idei.
Adâncirea lirismului în poezie a constituit un alt criteriu de diferenţiere, ceea ce a adus cu sine o creştere a conştiinţei de sine a poeziei, vizibilă în restrângerea criteriului poeticităţii la lirism, ca şi în frecventele meditaţii lirice pe tema artei în foarte numeroasele arte poetice care au apărut în această perioadă.
În concluzie, Eugen Lovinescu, a fost principalul mentor al modernismului în perioada interbelică, revista sa Sburătorul şi cenaclul omonim reprezentând ceea ce  reprezentase în a doua jumătate a secolului al XIX Junimea şi Titu Maiorescu. De formaţie clasică (era doctor în filologie greco-latină al Universităţii Sorbona, de la Paris), el a susţinut şi a apărat modernismul moderat, fără să guste excesele avangardiste. Ca şi Maiorescu în vremea sa, E. Lovinescu a apărat dezvoltarea autonomă a artei, principiul autonomiei esteticului, din nou ameninţat de gravele confuzii ideologice, printre care cele etniciste (tradiţionaliste), care vedeau în sincronism, în modernizare, în cosmopolitism o gravă ameninţare la adresa specificului naţional.

Prof. Octavian Paun, din vol. Literatura romana pentru bacalaureat, Grafoart 



 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

T. TRGHEZI - PSALMI Din CUVINTE POTRIVITE 1927 Psalm Aş putea vecia cu tovărăşie Să o iau părtaşa gîndurilor mele ; ...