luni, 17 noiembrie 2014

ION, de L Rebreanu - comentariu



FILM: https://www.youtube.com/watch?v=ibt4kr0Jaxo




– roman tradiţional, reaobiectiv –

de L. Rebreanu




Capodopera lui Rebreanu, apariţia lui Ion a însemnat apariţia romanului românesc modern, de tip obiectiv, elogiat în acest sens de către Eugen Lovinescu, teoreticianul modernismului în literatura noastră.

Naraţiunea are toate caracteristicile distinctive ale speciei roman.
În primul rând, Ion e o naraţiune foarte complexă, de mari dimensiuni, autorul, având la îndemână această amplă desfăşurare epică, are libertatea elaborării, posibilitatea de a puncta naraţiunea cu ample descrieri simbolice, evocatoare. Spaţiul desfăşurării acţiunii este divers: curtea Teodosiei, casa lui Ion, casa lui Vasile Baciu, biserica, pe câmp, în oraşul Bistriţa etc. Timpul desfăşurării acţiunii este foarte lung – mai mult de un an. Expoziţiunea este foarte amplă, având, printre altele, o funcţie epică clar conturată.
Amplitudinea naraţiunii corespunde complexităţii subiectului, desfăşurându-se pe mai multe fire epice, caracteristică esenţială a romanului, prin care se deosebeşte de toate celelalte specii epice, în afară de epopee, al cărei echivalent este. Povestea familiei Herdelea, a preotului Belciug se împleteşte  în firul epic principal reprezentat de povestea lui Ion, care se desfăşoară cronologic.
Naraţiunea începe cu o amplă expoziţiune, la hora duminicală din sat, unde sunt prezenţi toţi actorii dramei. Pulberea care aprinde conflictul, intriga acţiunii o constituie ofensa publică pe care i-o aduce Vasile Baciu lui Ion, strigându-i: “sărăntocule!”. Acesta este momentul declanşării conflictului, exterior şi interior.  Ion se hotărăşte să renunţe la Florica, fată frumoasă, dar săracă, şi să o seducă pe Ana, fata urâţică a lui Vasile Baciu, căreia tatăl i-l hotărâse ca soţ pe George, fecior de oameni cu stare. Desfăşurarea acţiunii este previzibilă: Ion o seduce pe Ana şi o foloseşte ca obiect de şantaj, pentru a smulge de la Vasile Baciu cât mai mult pământ. Ceva neprevăzut apare, însă: Ana se sinucide, datorită tratamentului dur la care este supusă şi, mai ales, când moare copilul. Moartea Anei si a copilului constituie punctul culminant al acţiunii. Începe declinul, prăbuşirea. Ion se teme că pământul s-ar putea sa-i revină lui Vasile Baciu, care chiar încearcă demersuri în acest sens. Numai că pe amândoi îi păcăleşte preotul Belciug, care îi determină să întocmească un act, prin care se angajau ca, la moarte, să lase bisericii pământul, ceea ce urmează să se întâmple curând.       Deznodământul faptelor lui Ion este tragic: ascultând de glasul lui dintâi, “glasul iubirii”, se întoarce la Florica, căsătorită între timp cu George, este surprins de către acesta şi ucis cu sapa.
Drama lui Ion este prim-planul unei fresce complexe a satului românesc din Transilvania înainte de primul război mondial, sub stăpânire austro-ungară. Viaţa satului e evocată în toată complexitatea ei, scriitorul redând-o cu fidelitate, cu realism. Viaţa economică este reconstituită, cu structura socială a satului, cu bogaţi şi săraci, cu oameni întreprinzători şi aprigi, dar şi cu nevoiaşi şi loviţi de necazuri, toţi cu mentalitatea lor adânc înrădăcinată, dar cu temeiuri tot atât de adânci, izvorâtă din conştiinţa că proprietatea, pământul nu e numai sursă a existenţei, ci, mai ales, singura certitudine a demnităţii umane, a libertăţii. Viaţa spirituală a satului este întemeiată pe tradiţii, marile evenimente din viaţa omului – naşterea, nunta şi moartea – constituind tot atâtea momente culturale şi spirituale obşteşti, respectate cu stricteţe. Între ele, existenţa e punctată de evenimente specifice structurii tradiţionale ţărăneşti precum hora duminicală, şezătorile, sărbătorile religioase de peste an.
Viaţa satului nu se reduce numai la problemele ţăranilor. Strâns legată de ea apare viaţa intelectualităţii rurale. Învăţătorul Herdelea are problemele lui de slujbaş al autorităţii de stat maghiare şi, în acelaşi timp, de influent alegător român, nevoit să voteze cu maghiarii, cu casa clădită pe pământul bisericii, cu fete mari de măritat şi fără zestre etc. De asemenea, preotul Belciug, un om dintr-o bucată, preocupat să-şi păstreze autoritatea morală, este un reprezentant tipic ardelenesc al cauzei româneşti. Alături mai apare figura avocatului Grofşoru, politician român, reprezentant în Parlamentul de la Budapesta. Toate acestea dau naraţiunii aspect monografic, romanesc.
Complexitatea subiectului presupune un mare număr de personaje. Acestea se individualizează pe categorii sociale si socio-profesionale. Alături de problematica ţărănească, naraţiunea urmăreşte viaţa intelectualităţii din mediul rural, cu sistemul de relaţii şi conflicte în care intră: conflicte legate de condiţia materială şi de cea naţională specifică Ardealului.
Personajele sunt nişte caractere, nişte unităţi relativ stabile, indiferent de acţiunea în care se află prinse, care le confirmă sau infirmă, fără a le modifica fundamental. Oameni sunt priviţi obiectiv, cu meritele şi slăbiciunile lor, în bună tradiţie a prozei ardeleneşti inaugurate de Ioan Slavici.
Ion este personajul principal, care se detaşează pe fundalul narativ. Structura personajului oferă elemente care îndreptăţesc cele două perspective opuse asupra lui (Călinescu spune că e o brută, iar Lovinescu spune că e inteligent), dar şi elemente care le depăşesc. În sprijinul teoriei lui Călinescu vine modul concret de acţiune al personajului, violenţa cu care încearcă să-şi rezolve problemele şi violenţa nejustificată faţă de Ana. Modul de a gândi, nevoia de confirmări exterioare, a unor decizii care, de fapt, îi evidenţiază viclenia, şiretenia, voinţa, toate sunt trăsături dominante ale psihicului şi afectivului personajului. Are o reflexivitate primară, dar personajul se e mai complex decât lasă să se înţeleagă cele două afirmaţii ale criticilor luate separat.
Accentul e pus pe psihologie, structura romanului evidenţiind clar cele două voci, care sunt alternativ dominante în sufletul eroului – glasul lui autentic, al iubirii, care se opune glasului pământului, specific ţăranului. Acesta ştie că numai pământul îi oferă libertatea şi demnitatea, dar glasul pământului este, totuşi, glasul inautentic, în măsura în care nu este cu totul individual, ci împrumutat de la colectivitate. Într-o lume în care omul ar fi fost preţuit după meritele sale, s-ar putea presupune că Ion ar fi acţionat altfel.
Naraţiunea este de tip obiectiv. Naratorul este omniscient, omnipotent şi obiectiv[1]. Naratorul e o voce auctorială, neimplicată în acţiune, şi redă dintr-o perspectivă exterioară, omniscientă, tot ce se întâmplă cu personajele sale, cu creaţia sa, după principiul verosimilităţii. Autorul işi ia în stăpânire personajele. Sunt cunoscute până şi gândurile, trăirile lor – naratorul consemnează gândurile Anei şi ale lui Ion în clipele când mor.
Pe tot parcursul romanului cel care narează este cel care scrie – iluzia vieţii este mai presus decât cea a artei. Autorul este un Dumnezeu impasibil, iar opera lui e o Carte a Facerii. Lumea creată este coerentă, vocaţia naratorului – autoritară. Lumea construită este omogenă şi raţională, având un echilibru eleat, stabilă în timp, o lume în care valorile obştei se dovedesc în stare sa le integreze pe cele individuale. Drama lui Ion tulbură doar o vreme acest echilibru şi finalul romanului lasă în urmă un sat în care viaţa va reintra în normalitatea curgerii vieţii, fără mari evenimente.
Din punct de vedere al realizării artistice se remarcă în primul rând arta compoziţiei, foarte specială în romanele lui Rebreanu, construite simetric, ca un cerc, care se închide în acelaşi punct în care a început acţiunea, scena finală fiind o reluare aproape identică a scenei iniţiale: romanul Ion începe cu evocarea drumului, care vine dinspre Cârlibaba, trece peste pod şi ajunge în sat; la sfârşit acelaşi drum iese din sat peste pod şi se îndepărtează, se pierde în şoseaua cea mare. Impresia vizată la început este de intrare într-un  spectacol dramatic, iar la sfârşit satul rămâne în urmă, ca şi când s-ar fi tras o cortină.
Se remarcă valoarea simbolurilor: drumul şi podul, simbol al căutării, experienţei, cunoaşterii, respectiv al trecerii dintr-o zonă a realităţii în alta.
Simetria se oglindeşte şi în împărţirea romanului în două părţi, în antiteză, “Glasul pământului” şi “Glasul iubirii”. Acestea sunt împărţite în capitole, tot simetrice, primul capitol fiind Începutul, iar ultimul, Sfârşitul, toate desfăşurate parcă după tehnica prezentării cinematografice.
Prin tehnica dramatică, antiteza, este redat conflictul dintre Ion şi Vasile Baciu (reprezentând lumea satului), dintre Herdelea şi Belciug (reprezentând lumea intelectuală), precum şi nunta lui Ion şi nunta Laurei. Destinul lui Titu şi al lui Ion este redat prin tehnica contrapunctului – prezentarea în paralel a două planuri sau niveluri ale existenţei.
La nivelul limbajului propriu-zis s-a remarcat stilul cenuşiu, lipsit de virtuţi artistice, opera nu mizează în niciun fel pe efecte artistice ale limbii, ci doar pe bogăţia vieţii. Opera se impune nu prin detalii specifice, ci ca totalitate.
Toate acestea caracteristici ale romanului îl impun şi astăzi ca model desăvârşit de roman obiectiv, doric[2], cum spune Nicolae Manolescu, prin austeritatea temei, a construcţiei şi a limbajului.


[1] În terminologia mai nouă, mai sofisticată, heterodiegetică, spre deosebire de naraţiunile subiective, numite autodiegetice.
[2] Prin opoziţie, N. Manolescu numeşte ionic romanul de tip subiectiv, cum sunt romanele lui Camil Petrescu
 




 Caracterizare personaje

Ion este personajul cheie în romanul care-i poartă numele. Toate firele epice ale naraţiunii se împletesc în povestea lui. Satul şi societatea, problemele ei sociale şi politice constituie fundalul pe care se proiectează, drama acestuia, precum într-un basorelief.
Ion a fost considerat o figură emblematică a ţăranului român, deşi acţiunea este datată şi localizată în Transilvania. Cel puţin în punctul de plecare, dacă ţinem seama de mărturia autorului – anume că romanul a fost scris pornind de la o scenă văzută de acesta, în care un ţăran îngenunchea şi săruta pământul –, romanul trebuia să ilustreze dragostea ţăranului pentru pământ.
Unicul fiu al lui Pop Glanetaşu şi al Zenobiei, ţărani săraci din Pripas, Ion este nemulţumit de sărăcia lui. Ar fi avut ceva pământ, dar tatăl, om petrecăreţ, băuse pământul adus ca zestre de Zenobia.
Personajul este caracterizat preponderent în mod indirect, prin faptele sale, prin situaţiile pe care le creează, prin felul în care vorbeşte ş.a. Caracterizarea directă este mai restrânsă, dar nu lipsită de importanţă, întrucât redă modul în care se reflectă faptele sale în alte conştiinţe. Cei care îl judecă direct sunt: Vasile Baciu, care, în prima scenă epică (hora duminicală), îl numeşte “sărăntoc” – eveniment care declanşează conflictul epic şi constituie motivaţia psiho-socială a faptelor lui Ion. Învăţătorul Zaharia Herdelea îl apreciază pentru hărnicia, isteţimea, cuminţenia lui, la început: “În orice caz, Ion e băiat cumsecade. E muncitor, e săritor, e isteţ. Omul mai greşeşte, că doar de aceea-i om.”. Preotul Belciug îi judecă aspru faptele şi îl consideră un ticălos, un răzvrătit, urmărindu-l în justiţie cu o înverşunare ce depăşeşte interesul personal şi vizează reaşezarea comunităţii satului în limitele prestabilite: “De mult tot aud că feciorul Glanetaşului s-a făcut un becisnic, dar tot n-am crezut. Isprava de acum însă le-a pus vârf la toate. Trebuie să se isprăvească odată în sat cu bătăuşii, altminteri mâine-poimâine ne-om pomeni că au început să omoare oameni!...” V. Baciu vede în Ion nu pe ginerele său, ci pe arivist.
Prin caracterizare indirectă, Ion se dezvăluie ca o personalitate puternică, complexă, sfâşiată tragic între două chemări la fel de puternice, între glasul pământului şi glasul iubirii, care declanşează şi întreţin tot atâtea conflicte: conflictul interior constituie drama psihologică, iar conflictul exterior generează drama socială.
Deşi este isteţ, cu tragere de inimă la carte, Ion rămâne în sat, pentru a munci pământul pe care îl îndrăgeşte. E un flăcău chipeş şi harnic ca nimeni altul. Dragostea lui faţă de pământ răzbate din felul pătimaş în care munceşte, deşi munceşte pământul altora, ca în scena cositului, în care sufletul lui Ion e cuprins de o exaltare aproape mistică: pământul e iubita lui Ion şi ar vrea să-l cuprindă pe tot într-o îmbrăţişare.
Bucuria lui e umbrită de faptul că nu are pământ şi el ştie că lumea, satul nu preţuieşte pe nimeni decât în măsura în care are avere. Scena horei duminicale, cu gruparea oamenilor în funcţie de averi, e relevantă pentru raporturile lui Ion cu lumea. Ion ştie asta, dar, atunci când i se strigă în faţa lumii “sărăntocule”, realizează dimensiunile dramei sale şi, înnebunit de furie, îl stâlceşte în bătaie pe George Bulbuc, prietenul său, îl bate chiar pe Glanetaşu, vinovat de condiţia socială în care l-a adus (avusese pământ de la Zenobia, dar îl băuse). Cu aceasta se declanşează un conflict în care se angrenează preotul Belciug. Acum se hotărăşte Ion să nu mai aştepte ca să-şi agonisească pământ, renunţă la Florica, fata frumoasă, dar săracă, şi ia calea parvenirii. Norocul îi surâde şi o seduce pe Ana, fata bogătanului Vasile Baciu, care îl voia ca ginere pe George. De aici încolo chipul sufletesc al lui Ion se dezvăluie într-un mod neobişnuit şi neaşteptat.
Nu-i trebuie prea multă inteligenţă pentru a şti cum să smulgă de la V. Baciu mai mult pământ – mizează pe tradiţiile cutumiare ale compromiterii fetei care procreează în afara căsătoriei. Rămâne inflexibil şi nu arată nicio compasiune pentru Ana, care, deşi gravidă, începe să fie bătută de tatăl ei. În timpul nunţii, ajunge în culmea fericirii, dar se uită surprins şi mirat la Ana, întrebându-se parcă ce caută şi ea acolo ? Fericirea lui era averea, nu mireasa. În timpul căsătoriei, Ion se dovedeşte a fi o brută, o bate şi o schingiuieşte pe Ana, pe care o bate şi tatăl ei, atunci când vrea să afle un adăpost ocrotitor. În felul acesta, Ana cedează sufleteşte şi se sinucide. Imoralitatea brutalităţii lui Ion apare mai evidentă, dacă înţelegem că el îi datora femeii măcar respect, dacă nu iubire, pentru că numai prin ea dobândise atât de râvnitul respect al satului. Comportarea lui e fără precedent în sat, întrucât şi V. Baciu obţinuse la fel pământul de la mama Anei, dar se purtase faţă de soţie cu multă consideraţie, ştiind că-i datorează statutul social de care se bucura. Ion nu poate face asta !
Inteligenţa lui se dovedeşte şchioapă în momentul în care este prins în iţele jurisprudenţei de către preotul Belciug, care reuşeşte să-l determine pe el şi pe V. Baciu să doneze bisericii, testamentar, pământul disputat. Ion trăieşte acum spaima că după ce a pierdut şi copilul, ar putea să rămână şi fără pământ şi că toată încordarea lui sufletească a fost zadarnică. Nu pare să trăiască nici momentul căinţei, al remuşcării, al regretului că n-a ştiut s-o păstreze pe Ana.
Rămas singur stăpân pe pământul Anei, se trezeşte iarăşi în el glasul lui autentic – al iubirii, care se opune glasului pământului, de care ascultase până acum, specific ţăranului, adică fiinţei sale generice, care ştie că numai pământul îi oferă libertatea şi demnitatea, dar este, totuşi, glasul inautentic, în măsura în care nu este cu totul individual, ci împrumutat de la colectivitate. Ion se întoarce, aşadar, la Florica, săvârşind de data aceasta un păcat capital, Florica fiind acum căsătorită. Este surprins de George şi ucis sălbatic, izbit în cap cu sapa – unealta convertită simbolic în armă.
Deşi omul moare nefiresc, moartea lui Ion pare firească, potrivită cu o justiţie divină. Ion moare greu, în chinuri cumplite, conştient, parcă ispăşindu-şi păcatele. Pe de altă parte, moartea aceasta lentă poate simboliza puternica lui legătură cu viaţa, cu pământul pe care l-a iubit atât de mult şi care acum îl va îmbrăţişa la rândul lui şi îl va odihni.
Această viziune a ţăranului, obiectivă şi realistă, situată în tradiţia inaugurată de Slavici, este departe de viziunea lirică şi idilizantă a ţăranului, pe care o propunea G. Coşbuc, în a cărui operă asemenea drame nu se nasc, oamenii nu devin niciodată imorali şi cruzi, nu-şi trădează glasul iubirii ca să asculte de glasul pământului.

ANA

Fiica lui Vasile Baciu, bogătanul satului, Ana reprezintă clasica figură a fetei urâţele şi bogate. Rămasă de mică fără mamă, ea este nevoită să ţină gospodăria părintească.
Personajul este caracterizat preponderent în mod indirect, prin faptele sale, prin situaţiile pe care le creează, prin felul în care vorbeşte, prin relaţiile cu celelalte personaje şi prin felul cum rezolvă tensiunile vieţii. Caracterizarea directă e mai restrânsă, dar nu lipsită de relevanţă, deoarece caracterizarea directă făcută de alte personaje creionează felul în care se reflectă ea în celelalte conştiinţe. Lui Ion nu-i poate fi dragă: “Cât e de slăbuţă şi de urâţică !... Cum să-ţi fie dragă ?”. Numai zestrea ei contează: “Las’ că-i bună Ana !”, îşi spune el.
Portretul fizic, făcut de către narator şi de către Ion, dezvăluie o fiinţă fragilă în raporturile cu ceilalţi; fragilitatea sugerată de slăbiciunea trupului poate fi consecinţa faptului că a fost nevoită să muncească de mică. De asemenea, această slăbiciune generează complexele Anei, care este o timidă.
Nevoită să crească fără mamă, alături de tatăl ei, o fire mai închisă, a fost lipsită de modelul feminităţii, primul pe care i-l putea oferi mama, care ar fi trebuit să o ajute să-şi cultive feminitatea, sentimentele, atitudinile ce derivă din raporturile cu sexul opus. De aici provine firea ei retrasă, timiditatea, lipsa de maturitate, de reacţii pozitive, de adaptare în relaţiile cu pretendenţii la mâna ei.
În relaţia cu George, este timidă şi lipsită de orice iniţiativă care să-l ajute pe acesta să-şi învingă propria timiditate; în timpul vizitei lui George, nu se poate stabili nicio comunicare (comuniune) sufletească, întâlnirea degenerând în simplă formalitate, în apatie şi plictiseală.
Această lipsă de educaţie sentimentală, firea ei timidă, lipsa de experienţă în relaţiile cu flăcăii, fac din ea o victimă a lui Ion, atunci când acesta se hotărăşte să parvină, când interesul pentru averea ei îi impune să treacă peste faptul că Ana e departe de a fi frumoasă şi atractivă. Ion profită de faptul că are un suflet curat, naiv (ingenuu), nedeformat de prejudecăţile păturii sociale din care face parte, care nu acceptă decât căsătoria între cei aflaţi pe aceeaşi treaptă. Anei îi este drag Ion şi inima ei tresaltă de câte ori îl zăreşte, dar nu îndrăzneşte nici măcar să ridice privirea spre el. Aşa că, atunci când Ion o întâlneşte, ca din întâmplare, şi-i vorbeşte drăgăstos, Ana se simte copleşită de fericire. De aici nu mai este decât un pas pentru Ion: fragilă şi naivă, ea se lasă în voia propriului sentiment, fără să întrezărească jocul interesat al lui Ion, deşi iubirea lui pentru Florica îi este cunoscută.
Neavând curajul să-i mărturisească lui George, o vreme se lasă în voia întâmplării, continuând să se întâlnească când cu el, când cu Ion. Este, de fapt, un joc al bărbaţilor, a cărui miză e averea lui V. Baciu, joc pe care îl câştigă Ion, George nefiind în stare să o seducă pe Ana. Sentimentele ei o fac să cadă în cursă. Îşi dă seama cât de naivă a fost lăsându-se amăgită de slăbiciunea inimii şi de linguşelile lui Ion, după ce îl înştiinţează pe acesta că este însărcinată iar el încetează brusc să o mai caute. De acum încolo Ana îşi dă seama că totul a fost o iluzie, o cursă şi că a intrat, fără putinţă de scăpare, într-o dramă.
După ce şantajul lui Ion dă roadele aşteptate, Ana se trezeşte alături de un om care părea a se fi însurat cu pământul ei. Este relevantă scena drumului spre biserică, din timpul cununiei, în care Ion, aflat în culmea fericirii, se posomorăşte brusc zărind-o alături de el pe Ana îmbrăcată mireasă, înţelegând parcă, abia acum, că o dată cu pământul trebuie s-o suporte şi pe ea. Nemulţumirea aceasta se dezlănţuie în violenţă şi brutalitate.
Victimă acum a brutalităţii a doi bărbaţi, Ana trăieşte o viaţă cumplită, bătută fiind acum şi de soţ şi de tată, când încearcă să-şi găsească refugiu în casa părintească.
Rămasă fără niciun reazem, lipsită de orice speranţă, în sufletul ei încolţeşte ideea sinuciderii şi nici gândul la copilul încă prea mic nu o fac măcar să amâne momentul morţii. Singurul fapt care o mai face să ezite este teama, spaima de moarte. Sorţii fac ca în acest timp să moară Dumitru Moarcăş, de moarte naturală şi uimitor de simplu, de uşor, iar apoi cârciumarul Avrum, spânzurat. Ana dovedeşte o curiozitate febrilă de fiecare dată, semn al unei căutări lăuntrice, al nevoii ei de a-şi lămuri ce este moartea: presupune ea o trecere dureroasă, sau dimpotrivă, e o alinare, o eliberare? Astfel reuşeşte să-şi înfrângă spaimele şi îşi curmă zilele, într-o scenă ce evocă moartea ca mântuire, ca şi în Pădurea spânzuraţilor, un alt mare roman al lui Rebreanu.
Reuşind să facă acest pas mare şi dureros, Ana se dovedeşte a fi puternică. Evenimentul acesta nu intra în planurile lui Ion. Dispariţia Anei lasă în urmă un mare gol, ca şi cum ar dispărea un punct de echilibru între Ion şi V. Baciu. Destrămarea şi drama lui Ion, ca şi a lui V. Baciu, apar ca o ispăşire a vinovăţiei lor faţă de Ana. Sensul dramei este cel al Ecleziastului: deşertăciune este orice vis de mărire!



                Prof. Octavian PAUN, din vol. Literatura romana pentru bacalaureat, Grafoart



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

T. TRGHEZI - PSALMI Din CUVINTE POTRIVITE 1927 Psalm Aş putea vecia cu tovărăşie Să o iau părtaşa gîndurilor mele ; ...