sâmbătă, 27 decembrie 2014

LEGO, ERGO SUM_Citesc, deci exist !


 

Citesc, deci exist !
(Lego, ergo sum!)

Vorbind azi despre carte şi despre copii, în general, dezbaterile lunecă, inevitabil, înspre fenomenul scăderii interesului pentru carte şi lectură în societatea contemporană. A devenit obişnuinţă să arătăm spre televiziune şi internet. Se vorbeşte despre internet ca despre o fatalitate a zilelor noastre, o invenţie capabilă să schimbe însuşi omul. Pe lângă binele pe care l-a adus în lume această formidabilă invenţie, a adus şi mult rău. Poate că tot atât de mult pe cât bine, dacă nu mai mult chiar – având în vedere că se vorbeşte din ce în ce mai mult despre milioane de “victime” pe care internetul le face printre adolescenţi. Este vorba despre victimizare psihică, despre o adevărată dramă născută din iluzia unei pseudocomunicări, din însingurare, din pierderea capacităţii fireşti de a stabili relaţii adevărate, vii cu semenii. Asta pe de o parte. Pentru că o asemenea posibilitate de raspândire a informaţiei nu a putut scăpa celor puşi în slujba răului, agenţilor violenţei, pornografiei şi alte asemenea rele.
Întrebat de către studenţii de la Politehnica din Iaşi ce părere are despre calculator, puţin timp în urmă, un cunoscut profesor de la Facultatea de Teologie „Andrei Şaguna” din Sibiu spunea că foarte bună. Pentru că, adăuga domnia sa, numai această invenţie îi permite să aibă mereu cu sine, într-un laptop, Biblia în 70 de limbi ale pământului, un fapt extraordinar pe care cu greu ni-l puteam imagina în urmă cu doar câteva decenii. Putem adăuga că, într-adevăr, computerul ne permite, sau ne va permite în viitorul foarte apropiat să ducem cu noi, în vacanţe, la mare sau pe vârful muntelui, rafturi întregi de cărţi, chiar biblioteci. Iar prin internet sperăm să avem acces la toate marile biblioteci ale lumii. Dacă nu toţi, măcar aceia care cred şi vor continua să creadă în puterea de regenerare a fiinţei umane pe care o are cartea şi cuvântul (scris sau vorbit).
Iată deci atâtea motive de păstrare a speranţei, de optimism. S-ar putea ca omenirea, prin atitudine, prin educaţie, prin solidaritate civică şi acţiune politică să găsească soluţii de diminuare a răului pe care, inevitabil, l-a adus cu sine explozia informaticii. Aceasta este o solicitare tot atât de urgentă pe cât de urgent este răspunsul la ameninţarea ecologică a încălzirii globale.
Copilăria este vârsta jocului, a visului, a fantezei, a basmului, a poeziei. Când spunem copilărie, spunem joc şi spunem poezie. Omul matur, omul întreg, omul liber, omul sănătos sufleteşte şi spiritual este cel care nu a rupt ombilicul sufletesc care-l leagă de copilul din el. Încercând să răspundă şi el la întrebarea „Ce este poezia?”, Tudor Arghezi scria: „Poezia are în sâmburele ei o divină naivitate, care se întâlneşte în floare, în pasăre, în bucurie, în entuziasm. Poezia e copilul care rămne în sufletul adolescentului, al omului matur şi al bătrânilor peste durere, dezmăgire şi suferinţă. Păstraţi pe copilul vostru, din sufletul vostru, păstraţi-l ager şi curat. Duceţi-vă în fiecare zi la perdeaua leagănului în care copilul din sufletul vostru surâde... Şi jucaţi-vă cu el în fiecare zi...”
La o concluzie asemănătoare ajunge şi antropologul Johan Huizzinga. În cartea intitulată Homo ludens el regăseşte spiritul ludic al copilului în toate manifestările culturii, mai ales în poezie: „Dacă o afirmaţie serioasă e definită ca una făcută în stare de veghe, poezia nu se va ridica niciodată până la nivelul seriozităţii. Ea îşi are locul dincolo de seriozitate, la nivelul mult mai primitiv şi mai originar, căruia îi aparţine copilul, animalul, sălbaticul şi vizionarul, în regiunea visului, vrăjii, extazului, râsului. Pentru a înţelege poezia, trebuie să fim în stare a ne însuşi sufletul copilului ca pe-o mantie vrăjită şi să abandonăm înţelepciunea omului matur pentru aceea a copilului” (în Vera Călin, Romantismul, Ed. Univers, 1975, p. 210).
Aşadar, cartea, literatura, basmul, poezia par a fi favorizate de psihologia, adică de sufletul copilului. Pare un paradox să ne plângem de inaderenţa copiilor la basm, la poezie. Jean Jaques Rousseau credea în bunătatea absolută a copilului, în idealitatea pe care a sădit-o în el Dumnezeu. Răul vine de la societate, de la adulţi. Dacă ne plângem de copiii noştri că se îndepărtează de carte, de fantezie, de suflet, de spirit, asta se întâmplă deoarece noi, adulţii sântem depărtaţi. Şi cum să cultivi în sufletul copiilor poezia, în sens general, când nouă ne-a devenit străină?
Toţi ştim, părinţi şi pedagogi, că un copil se apropie în mod firesc, natural de tot ce-l înconjoară, că numai el este capabil să privească totul ca pe un continuu miracol. Cartea nu face excepţie. Iar ea este primită, mai întâi ca un obiect. Nu există om care să nu fi privit şi să nu fi primit cartea altfel. Stau mărturie amintirilor atâtor scriitori, poeţi, dar şi oameni obişnuiţi.
Astăzi, însă, cartea a intrat în concurenţă cu audiovizualul. Suntem în pragul unei ere noi, paradoxale în raport cu paradigma culturală cu care ne-a familiarizat epoca modernă, de la iluminism încoace. Omul modern este, în măsura în care este, ci nu doar există, un produs al cărţii, al scolasticii carteziene, de tip raţionalist: Cogito, ergo sum ! („Gândesc, deci exist”). Deviza epocii.
Problema este, mai mult decât a copiilor, e a noastră, a civilizaţiei moderne. Ne despărţim dureros de trecut. Nu reuşim să găsim un sens prezentului, cu atât mai puţin viitorului, decât în măsura în care acesta urmează săgeata trecutului. Bătălia insidioasă, nedeclarată dintre civilizaţia scrisului, devenită tradiţională (pentru că nu totdeauna a fost aşa) şi civilizaţia audiovizualului – care echivalează cu o reîntoarcere hegheliană pe o altă treaptă, la o faza anterioară, a oralităţii pare să dezavantajeze, deocamdată, cartea. Nicidecum să o elimine. Memoria calculatorului nu este decât o prelungire a memoriei cărţii. Acest avantaj rămâne a fi exploatat în viitor. Deocamdată cartea, de orice gen, cu greu va putea concura jocul pe calculator, care seduce, fascinează pe copii. Sarcina părinţilor şi pedagogilor este de a semnala capcana ficţiunii de orice gen, mai ales a jocului virtual, primejdia ca oricine să devină un stupid Don Quijote, o victimă a jocului imaginativ. Imaginarul este frumos. E bun. Dar poate fi şi periculos. Aici este poblema, credem. Ficţiunea media a devenit o agresiune. De ea trebuie să ne apărăm. Pe noi şi pe copii noştri. Dacă vrem să rămânem liberi, sănătoşi, frumoşi.

             Octavian PAUN

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

T. TRGHEZI - PSALMI Din CUVINTE POTRIVITE 1927 Psalm Aş putea vecia cu tovărăşie Să o iau părtaşa gîndurilor mele ; ...