M O R O M E Ţ I I
– roman tradiţional, obiectiv –
de Marin
Preda
din volumul Octavian Păun, Literatura romana pentru bacalaureat, Grafoart
Prin tematica abordată în opera sa aproape exclusiv
narativă (cu excepţia unei drame, nerelevante), Marin Preda se înscrie în seria
marilor autori români preocupaţi de problematica lumii rurale – Ioan Slavici,
Liviu Rebreanu sau Mihail Sadoveanu fiind reperele reprezentative. Ca şi
aceştia, Marin Preda îşi pregăteşte romanul care l-a consacrat în 1955, Moromeţii, prin câteva povestiri
publicate anterior, precum Dimineaţă de
iarnă, O adunare liniştită, În ceată
şi, mai ales, Salcâmul, care reţineau
câteva aspecte din viaţa satului, dar, transferate şi integrate în viziunea
epică a romanului, se dovedeau a fi fragmente dintr-o amplă frescă a satului.
Volumul al II-lea, apărut abia în 1967, după 12 ani, când ideologia comunistă
permitea abordarea mai realistă a aspectelor legate de colectivizarea agrară,
nu mai este propriu-zis decât un roman complementar prin tema care rămâne
aceeaşi – satul şi ţăranul. Deşi
Moromete este personajul central, acest al doilea volum este romanul fiului, al
lui Nicolae Moromete, care va deveni personaj central în Marele singuratic, ceea ce pune în evidenţă intenţia autorului de a
crea, după modelul lui Balzac, o „comedie umană” a epocii comuniste.
Moromeţii par să reprezinte, aşa cum mărturisea chiar
autorul, o replică la perspectiva oferită de opera lui Rebreanu, în care
problematica agrară, foarte discutată în perioada interbelică, era legată de
lipsa pământului, trăită fie ca dramă individuală (ca în romanul Ion), fie ca dramă colectivă (în Răscoala). Eroii lui M. Preda, foşti
soldaţi în primul război, au aproape toţi pământ, în urma amplei reforme agrare
de după război, şi se părea că societatea rurală ajunsese la un echilibru, care
se va dovedi iluzoriu.
Structura
narativă. Construcţia epică
este tipic romanescă, cu o expoziţiune foarte amplă, cu o intrigă difuză şi cu
un deznodământ care echivalează cu un scurt epilog, cu o structură complexă, care reflectă complexitatea conflictului, atât individual, în latura lui exterioară şi interioară (psihologică),
cât şi colectiv (social), punctând multiple aspecte ale
vieţii, ceea ce face din naraţiune o frescă, o monografie a satului tradiţional dintr-o perioadă istoric
determinată. Durata desfăşurării acţiunii se întinde pe perioada unei veri, cu
câţiva ani înaintea izbucnirii celui de-al doilea război mondial, în
Siliştea-Gumeşti – satul naşterii autorului – sat de câmpie, din judeţul
Teleorman, în coordonate spaţio-temporale istoric determinate, ceea ce aşează
naraţiunea în coordonatele realismului
obiectiv.
Subiectul
romanului respectă
succesiunea clasică a momentelor, care este cea liniară, urmărind desfăşurarea
cronologică a evenimentelor, dar acordându-li-se un spaţiu diferit,
disproporţionat chiar, în consonanţă cu impresia subiectivă a scurgerii
timpului, impresie alimentată de evenimente din diferite zone ale vieţii:
situaţia din familia Moromeţilor, situaţia din sat, situaţia din societatea
românească a vremii.
Expoziţiunea cuprinde o foarte mare parte a construcţiei,
constituindu-se prin aglomerarea succesivă a unor detalii al căror sens real
apare mult mai târziu, prin retrospectivă. Astfel, un sfert din volumul întâi
redă fapte care se petrec de sâmbătă seara până duminică noaptea, de la sosirea
Moromeţilor de la câmp până la fuga Polinei cu Birică. Naraţiunea se desfăşoară
lent, în consonanţă cu timpul care „avea infinită răbdare cu oamenii”, autorul
decupând şi redând cu încetinitorul scene reprezentative din viaţa satului; cina în familia ţărănească, a
Moromeţilor, adunarea bărbaţilor din
poiana fierăriei lui Iocan, dansul
căluşarilor etc. Scena mesei din familia Moromeţilor, cu care începe
romanul, prefigurează tensiuni latente, pe care abia episoadele următoare le
luminează.
Intriga, precizată în intenţia fiilor de a fugi de
acasă, este îndelung ţesută prin izolarea numeroaselor fire care leagă familia
de lumea în care se înscrie. Echilibrul şi unitatea familiei, legate de
pământul pe care-l muncesc Moromeţii, sunt erodate lent şi implacabil de o
serie de factori care acţionează direct sau în ascuns, precum ga Maria, sora
lui Moromete, care-i întărâtă pe băieţii cei mari împotriva mamei vitrege şi a
fetelor acesteia, dintr-o pornire de ură ancestrală între fraţi, chiar dacă
motivată de o nedreptate pe care fratele ar fi săvârşit-o; numeroasele datorii
care nu mai pot fi amânate; presiunile vecinului T. Bălosu, care pândeşte
proprietatea familiei, grevată de datorii; conflictul politic cu Aristide,
primarul-capitalist etc. Identificarea tuturor factorilor de disoluţie, uneori
acţionând invizibil, explică de ce expoziţiunea este momentul cel mai amplu şi
de ce intriga este atât de difuză.
În momentul în care sunt semnalate toate câmpurile de
forţă, toate tensiunile, desfăşurarea
acţiunii se precipită, viaţa începe să semene cu o morişcă, existenţa
Moromeţilor devine avalanşă. Naraţiunea se precipită şi ea, căci timpul nu mai avea răbdare.
Punctul
culminant coincide cu momentul
cel mai violent-dramatic, în care Ilie Moromete îşi bate cu parul fiii
răzvrătiţi. În mod fatal, violenţa, ca ultimă soluţie de salvare a unităţii
familiei, se dovedeşte iluzorie şi grăbeşte deznodământul: Paraschiv şi Nilă fug de acasă cu o parte din averea
familiei, după ce, printr-o stratagemă, prin care de fapt urmărea să-şi afirme
opţiunea pentru modelul Bălosu, Achim fugise cu oile. De acum încolo, soarta
lui Ilie Moromete este pecetluită, cu toate că, într-o evoluţie ca de epilog,
contrastantă, el face efortul de a adopta modelul atât de dispreţuit al
vecinului său, într-o sforţare chinuită, dinainte sortită eşecului, de a se
adapta la noua situaţie şi la noul mers al lumii şi al mentalităţilor.
Totul, în primul volum, este, precum în romanele lui
Rebreanu, aşezat sub forma unor enunţuri meditative la începutul şi la
sfârşitul naraţiunii, între polii simetric opuşi, antitetici, ai timpului cu o „nesfârşită răbdare” şi
un timp care „nu mai avea răbdare”.
Semnificaţii. Întâmplările prin care trece familia
Moromete, mai ales Ilie Moromete, alcătuiesc o dramă proprie lumii rurale din
perioada interbelică, când, deşi primiseră pământ, ţăranii nu reuşesc să ajungă
la un echilibru visat, normele vieţii economice contrazicând, cum se întâmplă
în cazul lui Ilie Moromete, normele morale care le ordonaseră de multă vreme
existenţa. Semnificativă este în acest sens călătoria lui Moromete la munte
împreună cu Bălosu, care dezvăluie în acesta din urmă un ţăran pregătit pentru
lumea în care trăia. Bălosu vinde scump şi cumpără ieftin, speculând
circumstanţe favorabile, pe când Moromete, care se implică emoţional într-o
relaţie comercială, vinde ieftin. Modelul Bălosu este dispreţuit de Moromete în
numele valorilor morale care, pentru el, continuă să-şi exercite autoritatea,
fiind respectate chiar cu preţul nereuşitei economice, ceea ce-i atrage
reproşul fiilor mai mari. Adevărata dramă a Moromeţilor aici se află: fiii îi
contestă tatălui modelul moral – prin care se impunea tuturor – spre a adopta
modelul reuşitei economice, reprezentat de vecinul lor. Cele două generaţii –
tatăl şi fiii – se înscriu în modele diferite, ireconciliabile, ceea ce face ca
tensiunile care alimentează criza să nu poată fi stinse. Deşi contemporane,
cele două generaţii se situează în două lumi diferite: una care îşi apără
valorile ideatice chiar cu preţul sărăciei, cealaltă care îşi caută noi căi, de
reuşită, gata să abandoneze principiile care guvernaseră viaţa satului
tradiţional, în care primaseră valorile morale.
Personajele, foarte numeroase, reconstituie un sat – o
altă caracteristică definitorie a naraţiunii ca roman.
Personajul central
este Ilie Moromete. Cocoşilă, Dumitru lui Nae, Ţugurlan, ga Maria, Tudor
Bălosu, Paraschiv, Nilă, Achim, Nicolae, Catrina, Ilinca, Tita etc. sunt personaje secundare, direct legate de
evoluţia personajului central. Mulţimea personajelor
episodice este relevantă pentru intenţia revelării unui personaj colectiv care să nu rămână doar o abstracţiune: Traian Pisică,
Udubeaşcă, Tudor Scămosu, Jupuitu, Parizianul etc. Galeria aceasta atât de
numeroasă evidenţiază intenţia de a ilustra o anumită ierarhie socială. Mizeria
şi descompunerea bătrânei Marica şi a fiicei ei, retardată, ilustrează
supravieţuirea vechii clase aristocratice, în ciuda vicisitudinilor sociale şi
istorice. O categorie aparte de personaje o constituie intelectualii,
notabilităţile satului – învăţători Teodorescu şi Toderici, preotul, notarul –
respectaţi pentru că fac să funcţioneze instituţiile. La rândul lor, ţăranii
ilustrează diverse paliere, precum bogaţii: Bălosu, Aristide, Stan Cotelici;
mijlocaşii: Dumitru lui Nae, Cocoşilă, Boţoghină, Moromete etc.; săracii,
muncitorii agrari, care n-au căpătat pământ: Ţugurlan, Din Vasilescu; Ion al
lui Miai, Birică, sau care l-au vândut: Traian Pisică.
Personajele lui M. Preda nu dezvăluie numai structura
şi ierarhia socială a satului, ci şi o complexitate umană, tradusă într-o
tipologie, fie „a îndeletnicirilor” – morarul, cizmarul, micul negustor,
fierarul, pândarul, jandarmul;”a firilor” – contemplativul
– Ilie Moromete, revoltatul –
Ţugurlan, melancolicul – Boţoghină, timidul - Ion al lui Miai, colericul intransigent şi inteligent –
Cocoşilă, voiosul – Dumitru lui Nae, orgoliosul, lacomul – Tudor Bălosu, intrigantul – Guica, bigotul religios – Catrina, nătângul – Nilă, colţosul – Paraschiv etc. Individualizarea fiecăruia se face prin
nume sau porecle, detalii fizionomice, caracteriologice, mers, voce, prin ce
spun şi ce fac.
Acestei complexităţi a tipologiei psihologice umane îi
corespunde complexitatea personajului
principal, al cărui comportament şi a cărui psihologie suferă o evoluţie dramatică, specifică în cel
mai înalt grad romanului. Ilie Moromete, are o bogată viaţă interioară,
observată sistematic pentru a semnala o nepotrivire între aparenţă şi esenţă.
Moromete ilustrează un alt tip de ţăran decât cel pe care îl acreditase
literatura anterioară, într-un moment istoric când, căpătând pământ, ţăranul
ajunge să aibă o identitate, să-şi dezvăluie adevărata dimensiune umană
izvorâtă dintr-o identificare ancestrală cu rosturile pământului, cu un mod de
viaţă arhetipal, patriarhal. Trăsăturile prin care reţine atenţia sunt inteligenţa, ironia, umorul, sociabilitatea, capacitatea de a vedea dincolo de lucruri, de aparenţele
înşelătoare, şi simţul lui social şi
moral, pe care îl dovedeşte în diferite împrejurări. El are timp şi
plăcerea de a glumi, şi cel mai ades este surprins stând de vorbă cu oamenii,
sau lenevind pe prispa casei sau pe stănoaga de la poartă, contemplând uliţa
satului în aşteptarea unui convorbitor demn de el. Citeşte şi comentează ziarul
în poiana lui Iocan, adevărată agora a satului, unde oamenii discută politică,
unde glasul său este ascultat, semn că prestigiul, sugerat în scena cinei din
familie, este real. Scenele colective funcţionează ca un fundal pe care se
proiectează figura lui Moromete. Satul este pentru el o scenă pe care joacă
diverse personaje, unele comice sau amuzante, şi el nu-şi poate stăvili
plăcerea de a o contempla. Are darul actorului, capacitatea de a-şi disimula propriile gânduri, fie pentru a
respecta anumite convenţii sociale – nu înjură decât când crede el că trebuie
şi atunci numai în gând, asta şi pentru a nu-şi crea probleme inutile –, sau
ascunde ceea ce gândeşte cu adevărat numai pentru a întinde curse celorlalţi şi
pentru a se amuza, ca în atâtea scene, mai ales din familie, dar şi în scena
jucată lui Jupuitu, care venise după fonciere, fapt care face ca cei din jur să
îl considere „un om sucit”. În raport
cu străinii însă, cu satul, se dovedeşte totdeauna reţinut şi ceremonios, trădând o supunere benevolă
la o convenţie socială pe care o respectă, ceea ce îi aduce de la sine
respectul celorlalţi, fiind resimţit de toţi ca un factor de echilibru.
Aceasta, aparent paradoxal, în antiteză cu situaţia din familie, unde,
comportându-se mai detaşat, mai spontan, provoacă numai nedumerire. Una din
multele iluzii ale lui Moromete se referă la încrederea lui în posibilitatea oamenilor de a comunica, şi nu-şi
poate reprima mirarea când ai lui îl interpretează cu totul altfel decât se
ştie el. Drama lui Ilie Moromete este drama insului contemplativ, care înţelege
că viaţa este o taină de care trebuie să te pătrunzi mereu şi că pământul,
sursă a demnităţii sale umane, nu este suficient, că cel care îşi pierde viaţa
numai acţionând, sfârşeşte prin a nu înţelege nimic. Dar lumea apucă, încet şi
sigur, în altă direcţie, iar Moromete rămâne în afara jocului, însingurat şi trist, până la dispariţie.
În cadrele lumii sale ţărăneşti, Ilie Moromete este un superior inadaptat şi înfrânt, ca în literatura lui Camil
Petrescu. Scena-cheie a romanului, încărcată de simbolism, care marchează o
răscruce şi drama prăbuşirii lui Moromete, este scena tăierii salcâmului, un
fel de Centru al lumii, a cărui dispariţie sugerează prăbuşirea, dispariţia
unui arhetip şi, împreună cu el, a unei lumi. Nu întâmplător, prăbuşirea
salcâmului se petrece în zori şi pe fundalul bocetelor din cimitir. Satul,
lumea, Moromete însuşi – spune naratorul – se făcuse mai mic. Iar ulterior,
absenţa lui Moromete din poiana lui Iocan are pentru vechii prieteni acelaşi
efect pustiitor pe care-l avusese prăbuşirea dubletului său vegetal – uriaşul
salcâm. Un Moromete trist, mai mic şi de lut, pe care îl modelase, în glumă.
Din Vasilescu, priveşte de pe policioara fierăriei în poiana acum goală şi
părăsită, pentru că, fără Moromete, adunările se răresc şi apoi încetează,
fiind lipsite de omul care le însufleţea şi le dădea sens. Cu detronarea lui
Ilie Moromete, un întreg mod de a fi este detronat.
Arta
şi valoarea literară
M. Preda este un prozator care se supune temei,
personajului, singura lui preocupare este să fie exact, refuzând meşteşugul
stilistic. Cuvintele au o valoare funcţională şi, în ciuda unei sintaxe
complicate uneori, ele comunică intenţia scriitorului cu limpezime. Sensul iese
la iveală cu toate nuanţele lui, nu este niciodată obscur.
Textul este dominat de verbe, ceea ce denotă
caracterul narativ al stilului. Cuvintele sunt folosite cu sensul lor propriu
şi numai rareori capătă un sens figurat, atunci producând o reverberaţie
misterioasă a ideii pe care segmentul epic o ţese în jurul stării de spirit a
personajului.
Complexitatea artei literare a lui M. Preda se relevă
în ştiinţa organizării epice, în distribuţia episoadelor, a faptelor, a întâmplărilor,
în aşa fel încât să evidenţieze un înţeles. Fluxul epic nu este stingherit de
nimic, portretul, descrierea, anecdota, analiza, digresiunea nu stingheresc cu nimic
mişcarea narativă, care singură comunică o covârşitoare impresie de viaţă.
Principalele procedee artistice ale scriitorului, viziunea scenică, dialogul,
vorbirea aluzivă, subtextul ironic, parafraza neologistică, pauzele
şi diferenţele de ritm, simţul comic
şi simţul tragic, combinările dintre stilul direct, indirect şi indirect liber
etc. sunt aspectele unei calităţi narative deosebite, vocaţia fundamentală a
lui Marin Preda – asemenea lui M. Sadoveanu – fiind cea de povestitor.
Deşi aşezat în descendenţa bogată a literaturii de
inspiraţie rurală, romanul Moromeţii
aduce elemente de netă originalitate: impune un univers literar autonom, fără
ecouri din Slavici, Creangă, sau Sadoveanu; impune un alt tip de ţăran, viabil
artistic, cu un comportament şi o problematică specifice; dă literaturii cu
tematică ţărănească o dimensiune
psihologică profundă; consolidează orientarea realistă din proza
românească; se individualizează printr-un stil propriu, în care formele
oralităţii coexistă cu cele scriptice şi exprimarea populară cu cea
intelectuală, neologică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu