marți, 17 februarie 2015

ILIE MOROMETE - "Ultimul taran" - caracterizare, de Octavian Paun


http://www.filme-romanesti.com/film.php?id=692


ILIE MOROMETE

– „ultimul ţăran”, caracterizare –

Din volumul Octavian Paun,  
Literatura română pentru bacalaureat, Grafoart




Despre Ilie Moromete scriitorul ne spune că era contingent ’911, şi se află acum, în momentul fixat de roman, între tinereţe şi bătrâneţe, “când numai nenorociri sau bucurii mari mai pot schimba firea cuiva”. Autorul mărturiseşte că model i-a fost chiar tatăl său vitreg, Tudor Călăraşu, care i-a fermecat copilăria.
Personajul central al romanului traversează drama ţăranului legat de rânduielile vechi ale satului, luptând contra ameninţărilor care-l asaltează: foncierea, datoriile la bancă, taxele şcolare pentru Niculae, rebeliunea familiei. El simbolizează lumea ţărănească în valorile ei durabile.
Scriitorul descoperă complicaţiile necunoscute ale sufletului rural, un fel particular de a gândi al ţăranului, în afara oricărei dorinţe de îmbogăţire, romanul apărând ca o replică a lui Ion.
Primul semn al vremurilor rele este, pentru el, tăierea salcâmului, simbol al stabilităţii şi trăiniciei, acum periclitate.
Fire contemplativă şi sentimentală, este incapabil de negustorie, pentru a face bani, stârnind nemulţumirea, şi aşa în creştere, a fiilor săi. Nu este însă inactiv. Presat de împrejurări, se hotărăşte să-l lase pe Achim să plece cu oile la Bucureşti, îi cere lui Aristide un împrumut, vinde lui Bălosu salcâmul. După fuga celor mari cu oile şi caii, vinde o bucată de pământ, cumpără alţi cai, plăteşte foncierea şi datoria, trimite pe Niculae la şcoală, rămânând necunoscută soluţia acestor probleme pentru viitor.
Bătaia cu parul, aplicată băieţilor, este o ultimă şi disperată încercare de a-şi salva autoritatea, aflată în scădere. Fuga celor mari cu o parte din averea familiei spulberă iluzia lui fundamentală, aceea de a continua să trăiască având în jurul său familia, în tiparele vieţii tradiţionale, arhaice.
Lumea lui Moromete este familia sa, dar şi satul. Autoritatea şi prestigiul lui se manifestă în primul rând în familie, dar sunt confirmate de marea scenă a satului, pe care personajul se manifestă cu farmec şi dezinvoltură.
Scena care confirmă prestigiul real al lui Ilie Moromete este cea din poiana fierăriei lui Iocan, unde este aşteptat pentru a citi ziarul şi pentru a începe discuţiile, pricepându-se ca nimeni altul să comenteze cu umor şi ironie ştirile politice. Această scenă, ca şi ieşirile lui la drum, şederile lungi pe prispa casei sau pe stănoaga de la poartă, plimbările aparent fără rost din timpul secerişului au darul de a confirma două trăsături esenţiale ale personajului: bucuria contemplaţiei şi plăcerea vorbei. Moromete pare, privit superficial, un leneş. În realitate, el ştie că omul care-şi petrece viaţa numai în încordarea luptei pentru existenţă, pentru mijloace materiale şi bani, sfârşeşte prin a trăi degeaba, prin a nu înţelege nimic din rosturile ei superioare. Darul contemplaţiei îl ajută să găsească acel punct superior de perspectivă, din care percepe lumea ca pe un mare spectacol, când tragic, când comic şi grotesc. Îi place să se uite la oameni, să se bucure de cei pe care-i consideră demni de aprecierea lui, sau să se amuze pe seama lor, pe seama prostiei, mai ales. De aici îi vine plăcerea şi puterea cuvântului său, care pe Catrina o exasperează.
Inteligenţa, ironia, spiritul mucalit, subtilul spirit de observaţie morală şi plăcerea de a se amuza, care îl face să fie un disimulat, cu scopul calculat de a-şi demasca preopinentul şi de a se distra eventual pe seama prostiei omeneşti, fac ca Moromete să le pară celorlalţi, mai ales familiei, un om sucit, curios, enervant chiar.
Disimularea, mai ales când se manifestă în familie, pare a avea şi o altă explicaţie, care ţine de străfundurile fiinţei sale. Există în firea lui Moromete o anumită candoare de copil, parând a şi-o apăra de impactul dur cu viaţa, ceea ce este aproape un refuz de a ieşi din lumea lui, prelungindu-şi parcă iluzia că poate trăi ocolit de evenimente. Nici nu ştie să-şi exteriorizeze această candoare, tandreţea, duioşia şi dragostea reprezintă evenimente sufleteşti tot atât de dureroase, pe care nu le poate exterioriza în gesturi potrivite. Scena în care fiul său Niculae, premiant, se îmbolnăveşte de friguri, îl umple de perplexitate, îl face să trăiască drama incomunicării, manifestată în gesturi stângace. Ironia nu mai apare de loc potrivită, şi este primul care înţelege asta.
Ilie Moromete, “ultimul ţăran” – cum a fost botezat de critica literară – este un alt fel de ţăran decât cel pe care îl încetăţenise literatura română, într-un moment al istoriei literaturii când tema ţărănească părea că se epuizase şi nimic nu mai era de adăugat. Până la un punct, el părea a fi fost sortit să fie fericit, adică mulţumit cu ceea ce are, ca zeii, care, dacă ar fi să-l credem pe Aristotel (Etica Nicomahică), au atât cât le trebuie ca să nu ducă grija zilei de mâine şi cât să le permită să-şi ducă existenţa lor contemplativă. Numai că, dacă viaţa unui astfel de ţăran este posibil să fi existat cândva, Ilie Moromete încearcă să o re-acrediteze într-un moment crepuscular al istoriei, când timpul înnebuneşte, îşi iese din ţâţâni, cu oamenii ei cu tot.
Fără să fie el însuşi un arhaic, Ilie Moromete este arhetipul omului civilizaţiei şi culturii tradiţionale, ţărăneşti, manifestat plenar pe scena vieţii moderne, înainte de a fi alungat din istorie. Tocmai de aceea Ilie Moromete trebuia să apară în literatură, pentru a contempla, din interior, îndurerat, drama dispariţiei ţăranului. Şi se poate spune că drama sa nu are centrul în drama sufletească a neînţelegerilor şi a despărţirii de copii, ci în contemplarea intelectivă, mult mai dureroasă, a ieşirii satului din rosturile lui ancestrale, cosmice, a dispariţiei unei civilizaţii şi a omului care i-a întreţinut flacăra milenară. Acum, pe scena satului năvălesc “capitaliştii”, adaptaţii la vremuri noi, cei care ştiu şi pot să stoarcă banul şi să capitalizeze, cum este Tudor Bălosu. Vremea lui pater familias (şef de familie), care domneşte pe domeniul şi în familia lui, a apus. Suntem într-un moment crepuscular al istoriei. Copiii, profită de noul cod civil, comunard, şi cer divizarea proprietăţii, nici nu ştiu, nici nu vor să ştie de vechile cutume ale exploatării pământului în familie, cum moştenisem prin cutumele rămase de la romani. Apar nevoi noi, cum ar fi şcoala, sau poveri neprevăzute, ca taxele şi impozitele ce apasă proprietatea, sau capriciile unei pieţe complet dezorganizate.
De aceea momentul tăierii salcâmului este momentul central al cărţii, situat în centrul naraţiunii primului volum. Este momentul prăbuşirii lui Moromete. Şi, cu el, al unei întregi civilizaţii. Scena este edificatoare. Copacul se prăbuşeşte greu, ca şi când ar încerca să-şi păstreze orientarea spre cer împotriva unui destin, murind greu, parcă ucis violent. Imediat după ce încetează vuietul tăierii, o linişte nefirească se aşterne peste sat. Câteva ciori rătăcesc prin văzduh în căutarea a ceva cunoscut şi dispărut deodată. Cerul părea că se coborâse mai jos, strivind câmpul, satul, animale şi oameni. Deodată, totul părea mai becisnic, mai mic, “Moromete însuşi se făcuse mai mic”, spune naratorul. Avem aici toate datele constitutive ale unui simbolism fundamental: CENTRUL. Copacul acesta reprezintă centrul simbolic al lumii pe care o orientase spre cer, spre transcendent, spre valorile imuabile, neschimbătoare, eterne. El este o axă a acestei lumi şi un simbol dramatic al existenţei umane. Prăbuşirea salcâmului provoacă derută, dezordine în întreaga fire, nu numai printre oameni. Cerul, fiindu-i doborâtă coloana, se prăbuşeşte peste sat, strivindu-l, ca o pedeapsă. Cosmosul, mai înainte univers ordonat axiologic, devine acum un banal univers, lipsit de un Centru, de o semnificaţie, de un punct ordonator şi verticalizant, adică orientat spiritual, transcendent.
Prăbuşirea lui Moromete coincide cu prăbuşirea salcâmului. Se făcuse mai mic, spune naratorul. Impresia vizuală, întărită de efigia de lut a chipului său rămasă în uitare pe policioara din fierăria lui Iocan, este confirmată ulterior de micşorarea morală a eroului. Moromete este şi el un detronat. Mai întâi se face de bună-voie mai mic, încearcă el însuşi o abdicare din funcţiile lui iniţiale, încercând să-i convingă pe fugarii rebeli să revină acasă, sperând în chip naiv că ceva s-ar mai putea repara, că el însuşi s-ar putea adapta. Şi primul volum se încheie cu sentimentul lui de derută: plecând cu căruţa să-l ducă pe Niculae la oraş, la şcoală, într-o strălucitoare dimineaţă de toamnă, opreşte deodată căruţa şi, după o lungă tăcere, cu fruntea în jos, îl întreabă deodată pe Niculae: “Încotro mergem noi, măi băiete ?” Niculae tace, surprins. Ilie Moromete ştia şi el unde plecaseră. Tatăl îl întrebase altceva, ceea ce el nu putea şti: ce se alege cu noi, care va fi destinul nostru ?
În sinteză, putem spune că Ilie Moromete este, în lumea lui arhaică, echivalentul personajelor lui Camil Petrescu, adică tipul omului superior, inadaptat într-o lume rapace, rea, şi ca atare un învins, un mare şi strălucitor învins.
Din momentul în care înţelege încotro se îndreaptă lumea, Moromete îşi macină în singurătate durerea şi neputinţa de a accepta că rostul lui, felul lui de a fi şi de a înţelege viaţa s-a încheiat. Volumul al doilea, al colectivizării, este volumul însingurării lui Moromete şi al morţii acestuia. Scena faimoasă a ploii, în care Moromete taie făgaşe apelor din curte, mai ales grija lui de a salva nişte paie să nu fie duse de apă, ca şi tot monologul, lui ar putea fi pusă în relaţie cu Potopul: un Noe fără corabie, încercând să salveze nişte biete uscături ale vieţii.
Dar autorul nu-şi lasă personajul să moară în această durere însingurată. La bătrâneţe, Moromete se îndrăgosteşte. Nu trebuie să vedem aici doar o ciudăţenie de bătrân însingurat, ci un rost adânc, funcţia salvatoare a iubirii, din care M. Preda a făcut un motiv fundamental în romanul Cel mai iubit dintre pământeni: când totul pare pierdut, când te-au părăsit toţi, când lumea se înstrăinează şi se înrăieşte, când ai fost deposedat de pământ – simbol al libertăţii şi demnităţii ţăranului, – mai există totdeauna o cale: iubirea. Căci – spunea Apostolul Pavel într-una dintre Epistole către Corinteni – unde este iubire, acolo este Dumnezeu. Şi omul, esenţa lui, este salvată. Moromete, totuşi, triumfă! Este un erou tragic pe o scenă acaparată de bufoni.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

T. TRGHEZI - PSALMI Din CUVINTE POTRIVITE 1927 Psalm Aş putea vecia cu tovărăşie Să o iau părtaşa gîndurilor mele ; ...