duminică, 28 septembrie 2014

POVESTEA LUI HARAP-ALB / comentariu





– basm cult, bildungsroman, folclor şi creaţie originală –

de Ion Creangă



Specie a prozei populare (orale) sau culte, basmul este o naraţiune obiectivă de mică întindere, ilustrând un conflict moral, de tipul Bine / Rău, rezolvat în mod fabulos, cu un final fericit, ilustrat de triumful Binelui. Numele speciei, provenit din vechiul slavon basnĭ¸ „scornire, născocire”, ca şi formulele de început şi de sfârşit, subliniază caracterul de ficţiune.
Specia a exercitat o influenţă timpurie asupra literaturii scrise, căreia basmul i‑a oferit un model de organizare a naraţiunii. În felul acesta a luat naştere un dublet al basmului popular numit, spre a marca distincţia, basm cult, în care forma moştenită prin tradiţie se păstrează, dar suportă transformări în funcţie de personalitatea creatoare care‑l remodelează.
Considerată o capodoperă, naraţiunea Povestea lui Harap‑Alb (publicată în „Convorbiri literare”, 1877) porneşte evident de la un model al basmului popular, dar construcţia epică este original articulată, ca un bildungsroman, ca o suită de întâmplări care modelează un erou.
Ca în orice basm popular, naraţiunea are un singur fir epic realizat prin înlănţuirea mai multor motive de sursă folclorică, centrale fiind: tema, superioritatea mezinului, călătoria dificilă, vicleşugul, probele, impostorul, uzurparea identităţii, personajele auxiliare, peţirea, instrumentele magice (smicele, apă vie, apă moartă), moartea şi reînvierea eroului, nunta. Toate acestea concretizează tema: triumful binelui. Geografia fabuloasă este sugerată de munţii care se bat în capete. La acestea se adaugă limbajul cu mărcile specifice stilului oral, popular.
Subiectul este asemănător subiectelor cunoscute din basmele populare, respectând articulaţiile (organizarea) cunoscute.
Expoziţiunea prezintă personajele şi o „criză”, legată de obligaţia unui crai de a trimite pe cel mai vrednic dintre fii la fratele său, Împăratul Verde, spre a‑i urma la tron. Numai cel mic se dovedeşte, în urma unor probe, demn de a porni la drum. Coordonatele spaţio‑temporale sunt specifice, acţiunea fiind plasată într‑un spaţiu şi într‑un timp trecut, nedefinite: „era odată într‑o ţară”; „tocmai la o margine a pământului”…
Intriga care susţine conflictul până la capăt o constituie încălcarea sfatului tatălui şi căderea, prin vicleşug, în robia spânului, care se substituie adevăratului împărat.
Desfăşurarea acţiunii urmăreşte modul cum fiul craiului îndeplineşte sarcinile periculoase (adevărate probe iniţiatice) primite de la spân, care i le porunceşte spre a‑şi pierde viaţa, şi rezolvarea lor cu ajutorul calului şi al Sfintei Duminici, aducerea fetei de împărat, de care se îndrăgosteşte.
Punctul culminat îl constituie respingerea spânului de către fata de împărat, care dezvăluie adevărata identitate a lui Harap‑Alb, şi moartea eroului.
Deznodământul este fericit, impostorul este ucis de către calul năzdrăvan, în timp ce fata Împăratului Roş, cu ajutorul apei vii, îl readuce la viaţă pe Harap‑Alb. Nunta celor doi şi succesiunea la tron constituie un final fericit tipic basmelor populare.
Ca orice basm, Povestea lui Harap‑Alb este conceput să ilustreze un conflict moral, care opune binele ‑ reprezentat de eroul acţiunii ‑ şi răul ‑ reprezentat de spân şi Împăratul Roş.
O întreagă suită de personaje secundare se grupează în jurul personajului principal: Flămânzilă, Setilă, Gerilă, Ochilă, Păsări‑Lăţi‑Lungilă, Sf. Duminică, craiul şi fraţii mai mari, Împăratul Verde şi fetele sale, fata Împăratului Roş. Alături de aceştia apar fiinţe fabuloase: calul năzdrăvan, crăiasa albinelor, regina furnicilor, ursul şi cerbul, care se situează unele alături de el, altele împotriva lui. Prin aceste personaje se produce alunecarea acţiunii în fabulos, deoarece, prin atributele lor, nu mai aparţin realului.
Semnificaţia naraţiunii este ilustrată de motivele centrale, străvechi: drumul şi probele. Drumul şi călătoria sunt simbolic asociate cunoaşterii. Înainte de plecare, eroul este confirmat prin încercări menite să‑i dezvăluie o serie de însuşiri: sentimentul onoarei, milostenia, capacitatea de a distinge esenţa de aparenţă, stăpânirea de sine, asumarea trecutului. O dată plecat, eroul are de trecut altă serie de probe, care‑i scot în evidenţă limitele, dar şi calităţile. Încălcarea sfatului părintesc, neascultarea, refuzul experienţei celor vârstnici constituie o limită a eroului şi cauza suferinţelor lui. El are totuşi capacitatea de a‑şi asuma eroarea. Obiectul cunoaşterii devine astfel nu numai lumea, ci şi propriul mod de a fi, raportul just cu valorile: binele, frumosul, adevărul. Cunoaşterea devine astfel iniţiere, cerută de rolul pe care urmează să‑l joace, acela de împărat, răspunzător de soarta supuşilor. Căderea în robia spânului apare astfel ca necesară şi simbolică. Tot astfel, probele dificile: aducerea salatelor din grădina ursului şi a pietrelor din coarnele cerbului, echivalează cu intrarea în posesia marilor taine: a pământului (adâncului), respectiv a cerului (înaltului). Posesia lor face din Harap‑Alb un adevărat erou. De acum încolo nu va mai face greşeli. Dar trebuie să îndeplinească cea mai complexă probă, aducerea miresei, o nouă călătorie, care, cu ajutorul crăiesei albinelor, a reginei furnicilor şi a tovarăşilor cu care se însoţeşte, devine un triumf. Suita experienţelor prin care trece eroul se încheie în mod semnificativ cu moartea şi reînvierea lui. Harap‑Alb moare de fapt în vechea lui personalitate, nedesăvârşită, supusă erorii, spre a renaşte simbolic eliberat de răul care‑l stăpânise, deplin stăpân pe sine, cunoscător, iniţiat în tainele vieţii şi ale morţii.
Originalitatea basmului. Deşi respectă întru totul schema narativă a basmului popular, prin temă şi motive, prin semnificaţiile iniţiatice, prin aspectul formal, schematic (coordonate spaţio‑temporale de tip fabulos, formule de început, mediane şi de sfârşit, limbaj popular şi oral), Creangă este un autor profund original în raport cu modelul, a cărui formă o reorganizează, printr‑o mutare şi o adâncire a semnificaţiei ‑ care face din basm un mic bildungsroman –, atât prin tratarea realistă a fantasticului, cât şi printr‑o accentuare a oralităţii.
Creangă devine original prin abundenţa detaliilor specifice, prin insistenţa asupra aspectului particular, prin nuanţarea mişcărilor, a gesturilor, a vieţii sufleteşti, personajele ‑ în special eroul ‑ căpătând individualitate umană. Deşi surprinde prin năvala întâmplărilor, naratorul este atent la ceea ce este particular, la detaliul specific ‑ evocarea dezamăgirii sufleteşti a tatălui, teama şi frica lui Harap‑Alb, întâlnirile cu groteştii lui însoţitori, toate abundă în detalii de atmosferă, care nu constituie o trăsătură a basmului popular, unde naraţiunea se menţine cu precădere în direcţia epicului.
Originală este şi mânuirea dialogului, care nu se mai limitează, ca în basmul popular, la o simplă marcare a stilului indirect şi direct, ci, ca în teatru, capătă o funcţie dublă: dezvoltarea acţiunii şi caracterizarea personajelor, care trăiesc şi se individualizează prin limbaj.
Mai ales modul în care este tratat fantasticul distinge basmul lui Creangă de modelul popular. În primul rând, ponderea fantasticului de tip fabulos este restrânsă la câteva aspecte (motive): calul năzdrăvan, ursul, cerbul solomonit (vrăjit), Sf. Duminică, albinele şi furnicile, munţii care se bat în capete, apa vie, la care se pot adăuga trăsăturile „faunei” fabuloase a însoţitorilor, altfel umani. Mai ales aceştia din urmă, Gerilă, Setilă etc. reprezintă, altfel decât în basme, o proiecţie fabuloasă a unei tipologii umane, caricaturale, groteşti, alegorii ale unor patimi omeneşti, primare sau nu: foamea, frigul, setea, capacitatea de iluzionare (Păsări‑Lăţi‑Lungilă, un „vânător” ciudat, o proiecţie originală a amintirii şamanului ‑ cel care se putea înălţa la cer, sau Ochilă, cel care vede lumea altfel decât ceilalţi, „pe dos”, ceea ce permite asocierea lui cu poetul). Comportamentul lor, mai ales în timpul nopţii petrecute în casa de aramă, aminteşte de tovarăşii de gazdă ai lui Nică, din timpul petrecut la şcoala de catiheţi din Fălticeni. Nici Răul nu mai este reprezentat la modul fabulos, Spânul şi Împăratul Roş fiind doar oameni „însemnaţi”, simbolic demonizaţi. Comportarea personajelor este umană, familiară, ţărănească, amintind de Humuleştii autorului. În special personajul principal are un comportament uman, suferă pentru ruşinea tatălui, plânge când acesta îl dojeneşte, sau când se simte copleşit de greutatea poruncilor spânului, se „olicăieşte”, se bate cu mâna peste gură, uimit de „smintitul” Ochilă, are o fire deschisă şi glumeaţă, intervine ca un bun gospodar în ajutorul albinelor etc.
Pe scurt, se poate spune că fantasticul are în basmul lui Creangă ca trăsături distinctive tratarea realistă, prin umanizarea personajelor, în special a personajului principal, căruia îi surprinde o psihologie în devenire ‑ în basmul popular eroul reprezintă doar ilustrarea unei funcţii, fără să se individualizeze psihologic ‑ şi prin localizarea într‑un timp şi spaţiu determinabile geografic şi istoric: curţile împărăteşti amintesc de gospodăriile ţărăneşti. Toate acestea fac din Povestea lui Harap‑Alb un mic „roman de aventuri”, sau „de formare”, cu subiect fabulos. Personajul, până a fi recunoscut ca erou în adevăratul sens al cuvântului trebuie să dovedească vrednicia, curajul, loialitatea, puterea, înţelepciunea, cucerită prin suferinţă, calităţi necesare atât rolului pentru care este pregătit, cât şi în viaţă în general.
Oralitate, stil, limbaj, umor. Precum în povestirea orală, în care naratorul se adresează direct ascultătorului, în timpul relatării, Creangă foloseşte de câteva ori procedeul adresării directe către un ascultător imaginar: „Dar, ia să vedem, ce se mai petrece la masă, după ducerea lui Harap Alb?”, „... Dumnezeu să ne ţie, că cuvântul din poveste înainte mult mai este”, „Ş‑apoi chitiţi că numai în arc se încheia tot meşteşugul şi puterea omului aceluia?” etc.
Nota dominantă a stilului este umorul, caracteristică întregii sale opere, Creangă fiind o fire jovială, cu vervă, care ştie şi poate să stârnească veselia. Mijloacele prin care este realizat sunt diverse: exprimarea mucalită (printr‑o întorsătură surprinzătoare a frazei: „să trăiască trei zile cu cea de‑alaltăieri”); Setilă e „născut în zodia raţelor şi împodobit cu darul suptului”; ironia („bunătatea lui cea nepomenită şi milostenia lui cea neauzită”); poreclele şi apelativele caricaturale (ţapul cel roş, Buzilă, mangosiţi...); zeflemeaua („te‑aş vârî în sân, dar nu încapi de urechi...”); scene comice (intrarea peţitorilor în curtea împăratului); citate şi expresii de duh („Dă‑i cu cinstea, să peară ruşinea”). Acestea din urmă constituie ceea ce s‑a numit erudiţia paremiologică[1] a naratorului, Creangă stăpânind un material lingvistic uimitor, fiind şi capabil să‑l utilizeze la momentul potrivit, ca expresie a unei înţelepciuni milenare. Proverbele sunt introduse, în bună tehnică a citatului, prin expresia „vorba ceea”, „vorba aia”, „vorba ăluia”.
Creangă pare interesat să atragă atenţia asupra virtuţilor oralităţii, subliniind‑o în diverse moduri, cu mijloacele scrierii, ceea ce face ca oralitatea să fie o pură iluzie acustică, pe care autorul o construieşte şi o întreţine prin procedee sistematice: rime şi asonanţe („feciori de ghindă/fătaţi în tindă”); „vestitul Ochilă, frate cu Orbilă, văr primar cu Chiorilă, nepot de soră lui Pândilă, din sat de la Chitilă, peste drum de Nimerilă, ori din târg de la Să‑l‑caţi, megieş cu Căutaţi şi de urmă nu‑i mai daţi”; numeroase interjecţii : „durai‑vurai”, „teleap‑teleap”; verbe imitative (onomatopeice): „a mormăi”, „a bodogăni”, „a hodorogi” etc. Impresia este sporită de expresiile populare şi proverbe.
O altă trăsătură specifică, este homerismul, exagerarea, proiectarea în enorm, gigantizarea (nu numai în descrierea însoţitorilor lui Harap‑Alb).
Adăugate umorului, toate procedeele imprimă naraţiunii o puternică originalitate. De altfel, prin utilizarea constantă a dativului etic, povestitorul se implică puternic, teatral, în mod subiectiv, într‑o naraţiune de tip obiectiv. Desele formulări de tipul: „mi ţi‑o înşfacă de coadă” devin marca stilistică a participării afective a povestitorului şi a solicitării intense a unei participări de acelaşi tip din partea cititorului.
În concluzie, basmul Povestea lui Harap‑Alb, operă de profundă inspiraţie şi rezonanţă folclorică, reprezintă o creaţie literară profund originală, prin modul personal, creator în care Creangă utilizează un material autentic folcloric. Dovada simplă o constituie însăşi încercarea de repovestire a basmului, care, pentru a reda întreaga lui savoare, umorul inconfundabil, ar trebui memorat. Repovestirea doar prin respectarea schemei epice duce la sărăcirea lui, de fapt la uzurpare. Basmul acesta trebuie citit ca orice operă cultă.


HARAP‑ALB
– caracterizare –

Povestea lui Harap‑Alb este cel mai reprezentativ basm al lui Ion Creangă, publicat la 1 aug. 1877 în revista Convorbiri literare şi reprodus de către M. Eminescu în ziarul Timpul.
Harap Alb este personajul principal, un fel de Făt‑Frumos din basmele populare, destoinic şi curajos, dar rămâne mereu în zona umanului, fiind prietenos, cuminte şi ascultător ca un flăcău din Humuleşti. El devine un erou exemplar nu prin însuşirile miraculoase, ca în basmele populare, ci prin autenticitatea lui umană, fiind adesea cuprins de frică şi nesiguranţă, având deci slăbiciuni omeneşti.
Încă de la începutul naraţiunii, atunci când intră în scenă, după ce‑l vede pe tatăl său abătut şi ruşinat de laşitatea fraţilor mai mari, mezinul acesta se dovedeşte îndrăzneţ şi cere să fie lăsat să plece el, nu din orgoliu, ci de ruşinea fraţilor săi şi din dragoste pentru tată, a cărui onoare vrea să o salveze. Când este respins, plânge de unul singur în grădina casei. Toate acestea sunt calităţi omeneşti care nu o lasă indiferentă pe Sf. Duminică, ce i se arată spre a‑l îndruma, ceea ce ar însemna, în sens simbolic, că celor buni li se va revela totdeauna şi calea izbânzii. Dar nu era de ajuns. Trebuia să mai treacă prin multe încercări, pentru a‑şi dezvălui calităţile prin care va putea să ajungă la ţel. Baba cere pomană şi feciorul îi dă un ban ‑ deci este milos. În schimb, bătrâna îi spune că are să ajungă un mare împărat şi îl învaţă ce are de făcut: să ceară calul şi armele tatălui, din tinereţe. Alegerea calului îi dezvăluie că nu trebuie să se ia după aparenţe. Tot acum îşi dezvăluie impulsivitatea, fiind imediat sancţionat de calul înaripat, care îl repede până în cer tot de atâtea ori câte frâie a dat el în capul calului răpciugos ce venise să mănânce jarul din tavă. Aşadar prima slăbiciune omenească este dezvăluită şi corectată.
Alegerea armelor vechi are sensul asumării unei tradiţii, a unei istorii care‑i oferă o identitate şi un traseu de urmat.
Cu aceste puţine dar semnificative experienţe personale pleacă la drum. La trecerea podului dovedeşte curaj, înfruntând pe tatăl îmbrăcat în piele de urs ‑ podul acesta semnificând ieşirea din lumea familiară, ocrotitoare, fără griji, şi intrarea într‑o altă lume, „neagra străinătate”, nefamiliară, plină de capcane şi de primejdii, un adevărat labirint pe care va trebui să‑l străbată de unul singur, până va găsi ieşirea, salvarea şi izbânda.
Călătoria pe care o face pentru a ajunge împărat este o iniţiere a flăcăului în vederea formării lui pentru a deveni conducătorul unei familii, pe care urmează să şi‑o întemeieze.
Semnificaţia numelui reiese din scena în care Spânul îl păcăleşte pe fiul craiului să intre în fântână: „boboc în felul său la trebi de aieste, se potriveşte spânului şi se bagă în fântână, fără să‑i trăsnească prin minte ce i se poate întâmpla”.
Naiv, lipsit de experienţă şi excesiv de credul, fiul craiului îşi schimbă statutul devenind din nepot al împăratului Verde slugă a Spânului, care îi dă şi numele, un nume‑oximoron, care simbolizează o întunecare a fiinţei şi datoria de a se purifica, de a se curăţi de negrul care‑i întunecă lumina, de a se „lămuri”, precum argintul.
Faptele eroului se desfăşoară în limita umanului, probele care depăşesc sfera realului sunt trecute cu ajutorul personajelor cu puteri supranaturale.
Codrul labirintic în care se rătăceşte simbolizează o lume necunoscută flăcăului, care greşeşte pentru prima oară, încălcând sfatul tatălui său. De altfel, majoritatea probelor alcătuiesc o unitate simbolică, contribuind în mod esenţial la maturizarea personajului, la formarea lui ca adult. Lipsit de experienţă, încalcă sfatul părintesc de a se feri mai ales de omul spân. Naratorul îşi caracterizează direct personajul în acest sens: „fiul craiului, boboc în felul său la trebi de aieste”.
Dominantă rămâne însă caracterizarea indirectă prin faptele, gândurile şi comportamentul său. Devenit sluga spânului, îşi asumă numele de Harap‑Alb, dovedind tot timpul loialitate şi credinţă faţă de jurământul dat, ca un adevărat cavaler şi viitor împărat, fără să se gândească să trădeze, sau să fugă.
Probele la care îl supune Spânul sunt menite a‑l deprinde pe flăcău cu greutăţile vieţii, cu faptul că omul trebuie să evite şi să înfrunte toate piedicile, pregătindu‑l pentru viitor, când va trebui să conducă propria gospodărie, familia ‑ sau împărăţia, şi să ştie să se apere de duşmani, să înveţe să cunoască oamenii.
Ca în orice basm, Harap‑Alb este ajutat de prietenul său cel mai credincios, calul fabulos, şi de sfânta Duminică, simbol al Înţelepciunii.
Spre deosebire de eroul din basmele populare, Harap‑Alb este umanizat, el se teme, se vaietă de soartă, plânge chiar şi se olicăieşte ca o femeie de la ţară, dar cere ajutorul acelora în care are încredere, sau îşi creează prieteni de nădejde, care îl vor ajuta la nevoie, semn că învăţase ceva din experienţa căderii în robia Spânului. De altfel, probele la care este supus sunt propriu‑zis trei: aducerea salatelor din grădina Ursului, a pietrelor din coarnele Cerbului şi a fetei Împăratului Roşu. Primele două probe sunt esenţiale. După îndeplinirea primelor două, Harap‑Alb este un altul, a intrat în posesia tainelor pământului, ale adâncului ‑ simbolizate de salată ‑ şi a tainelor cerului, ale înaltului ‑ simbolizate de pietrele luminoase. Simbolic, Harap‑Alb este acum posesorul virtuţilor războinice, militare ‑ reuşeşte să ia salata îmbrăcat în pielea de urs, ceea ce înseamnă că a fost asimilat ritual cu fiara. Însuşirea pietrelor luminii simbolizează însuşirea virtuţilor spirituale, preoţeşti. De acum încolo iniţierea este completă, dar nu se poate căsători cu verişoara lui. De aceea porneşte într‑o altă călătorie, prilej de noi învăţăminte, dar şi de a dovedi că este un alt om, stăpân pe sine, maturizat. Pe noul drum îşi va dovedi înţelepciunea, spiritul activ, întreprinzător, gospodăresc, hărnicia, altruismul, dragostea faţă de fiinţele cele mai mici ‑ nu întâmplător acestea sunt albine sau furnici, asimilate simbolic comunităţilor umane, lucrătorilor umili şi harnici ‑ sau spiritul prietenos, capacitatea de a preţui pe fiecare după meritul său ‑ întâlnirea cu fiinţele ciudate care îi vor forma suita la curtea împăratului. Nu strică bucuria, nunta furnicilor, descalecă şi face albinelor un stup, ca un adevărat şi bun împărat, care ocroteşte şi apără pe supuşii săi, fără aroganţă şi fără înfumurare.
Ajuns la curtea fetei, este supus la alte încercări, precum: tăria de a înfrunta „iadul” căsătoriei (casa de aramă, roşie, deci ca focul), răbdarea (alegerea macului de nisip), sănătatea trupească (proba băutului şi a mâncatului), vigilenţa (păzirea fetei), alegerea fetei şi aducerea smicelelor şi a apei morţii şi a vieţii, probe pe care le trece cu ajutorul tovarăşilor şi a celor îndatoraţi.
Ca orice personaj de basm, Harap Alb înţelege graiul altor fiinţe, ceea ce în sens simbolic înseamnă că înţelege graiul, legea firii, care se supune şi colaborează.
De acum Harap‑Alb îşi desăvârşeşte personalitatea şi jurământul lui ‑ acela de a sluji Spânului până ce va muri şi va învia ‑ fiind îndeplinit, se eliberează. Moartea finală, asumată în jurământ, nu este decât o moarte iniţiatică, simbolică: moare naivul, neştiutorul, şi renaşte un alt om, cunoscător, înţelept, curajos şi îndrăzneţ, dar prudent, un adevărat împărat. Acum poate să se însoare şi să devină stăpân. A înţeles ce‑i rău şi ce‑i bine, s‑a eliberat de tentaţia răului şi s‑a împlinit, s‑a desăvârşit.
În concluzie, prin tot ceea ce‑l deosebeşte de personajele tipice de basm, prin umanizarea lui, prin trecerea de la naivitate, de la tentaţia răului, la cunoaştere, prin trăirea omenească a suferinţei şi a dramei, Harap Alb este un adevărat erou de bildungsroman, un fel de Nică din Amintiri din copilărie evoluând într‑un context narativ de data aceasta de tip tradiţional, dar întru totul original.



[1] Utilizarea frecventă a proverbelor, pe care le foloseşte cu intenţie artistică evidentă: aceea de a încânta, de a surprinde prin avalanşa lor.






[1] Utilizarea frecventă a proverbelor, pe care le foloseşte cu intenţie artistică evidentă: aceea de a încânta, de a surprinde prin avalanşa lor.

Octavian Paun, Literatura română pentru bacalaureat, Grafoart



[1] Utilizarea frecventă a proverbelor, pe care le foloseşte cu intenţie artistică evidentă: aceea de a încânta, de a surprinde prin avalanşa lor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

T. TRGHEZI - PSALMI Din CUVINTE POTRIVITE 1927 Psalm Aş putea vecia cu tovărăşie Să o iau părtaşa gîndurilor mele ; ...