BIOGRAFIE
– poezia şi convenţia confesiunii poetice –
de Lucian
Blaga
Unde şi când m-am ivit în lumină nu ştiu,
din umbră mă ispitesc singur să cred
că lumea e o cântare.
Străin zâmbind, vrăjit suind,
în mijlocul ei mă-mplinesc cu mirare.
Câteodată spun vorbe cari nu mă cuprind,
câteodată iubesc lucruri cari nu-mi răspund.
De vânturi şi isprăvi visate îmi sunt ochii plini,
de umblat umblu ca fiecare:
când vinovat pe coperişele iadului,
când fără păcat pe muntele cu crini.
Închis în cercul aceleiaşi vetre
fac schimb de taine cu strămoşii,
norodul spălat de ape subt pietre.
Seara se-ntâmplă mulcom s-ascult
în mine cum se tot revarsă
poveştile sângelui uitat de mult.
Binecuvânt pânea şi luna.
Ziua trăiesc împrăştiat cu furtuna.
Cu cuvinte stinse în gură
am cântat şi mai cânt marea trecere,
somnul lumii, îngerii de ceară.
De pe-un umăr pe altul
tăcând îmi trec steaua ca o povară.
Poetul – loc de coincidenţă a contrariilor
Poem
inclus în volumul Lauda somnului
(1929), Biografie este, desigur, o
biografie lirică, ceea ce înseamnă că se (pre)face că vrea să fie o biografie
autentică, dar nu în ordinea strict umană, ci doar în aspectele legate de
biografia spiritual‑sufletească a creatorului, care este cu totul altceva decât
cea umană, rezervată biografilor propriu‑zişi.
Fiind
astfel, poezia este, implicit, o artă
poetică, exprimă un mesaj, un crez artistic despre rosturile poetului şi
ale poeziei, despre un anume mod personal, poetic de a fi, despre raporturile
eului creator cu lumea, cu universul şi cu arta, comparabilă cu celebra Eu nu strivesc corola de lumini a lumii,
care inaugura primul volum, Poemele
luminii (1919).
Este
semnificativ că, spre deosebire de primul volum, care începea, dacă exceptăm Eu nu
strivesc corola de lumini..., scrisă ulterior, ca prefaţă poetică a
volumului, cu poemul Lumina, afirmând
deci o privilegiată situare de partea luminii, de data aceasta, după 10 ani,
poetul se situează la mijloc, „la o margine”, cum spune însuşi undeva, în
umbră, într‑o zonă crepusculară situată între lumină şi întuneric, explorând
deopotrivă tainele luminii şi ale întunericului.
Poemul
începe cu incerta, mitica situare a insului (eului) poetic în coordonatele
spaţio‑temporale ale lumii reale simbolizate de lumină: „Unde şi când m‑am ivit în lumină, nu ştiu...” Mitizarea aceasta
este una din caracteristicile poeticii lui Blaga, pe care însuşi o
caracterizează, în mai multe rânduri, în textele sale teoretice şi polemice, ca
definitorie pentru creaţia proprie. Poetul inventează mituri sau mitizează
sentimente, realizând mici pseudo‑naraţiuni ale unui sentiment, folosind o
tehnică mereu reluată, inepuizabilă, care a fost analizată de Eugen Lovinescu.
În Biografie,
certitudinii luminii, adică a ordinii clare, raţionale a lumii, îi este
preferată incertitudinea dramatică a umbrei, a misterului, a tainei, poetul
reluând tema din Eu nu strivesc corola...,
tratată şi sub forma discursului filosofic în Trilogia cunoaşterii, în care metafizicianul subliniază virtuţile
cunoaşterii metafizice, care include şi cunoaşterea de tip poetic, numită acolo
cunoaştere luciferică, radical
diferită de cunoaşterea raţională, simetric denumită cunoaştere paradisiacă. Prima, cunoaşterea
luciferică reprezintă, în interpretarea autorului, cunoaşterea
neliniştitoare, problematică, şi de aceea oarecum „demonică”, în sensul
socratic şi goethean, după numele pe care i‑l dă. Cealaltă, cunoaşterea paradisiacă, este o
cunoaştere liniştitoare, neproblematică, şi tocmai de aceea numită paradisiacă,
pentru că duce la înseninare. Tehnica, „metoda” cunoaşterii luciferice constă
în deschiderea unui mister pe care nu îl epuizează, luminându‑l, ci dimpotrivă,
îl sporeşte, adâncindu‑l, spre deosebire de cunoaşterea paradisiacă, a cărei
metodă constă în fixarea misterului şi în luminarea lui, fie şi parţial,
limitându‑l, sau epuizându‑l, desfiinţându‑l ca mister. Elogiul cunoaşterii luciferice este un elogiu al cunoaşterii metafizice, dar
şi al cunoaşterii de tip poetic, cel puţin în acele poezii care au un sâmbure
metafizic – singura care îl situează pe om într‑un raport adecvat cu misterul,
menirea omului fiind aceea de a se situa în orizontul misterului, singura
atitudine care dă demnitate ontologică omului ca om, care îl desprinde de
universul animalic al autoconservării şi propagării speciei. Este adevărat că
această situare îl pune pe cel care a ales această cale într‑un raport
ireconciliabil, tragic cu sine însuşi, ca fiinţă care aspiră şi spre fericirea umană. Dar cel care a
purces pe această cale nu mai cunoaşte renunţarea şi preferă mai degrabă
moartea decât o existenţă noncreatoare, spune filosoful Blaga[1].
Biografie
exprimă la modul liric şi elegiac această durere născută din luciditatea
propriei drame: trăieşte şi simte altfel, ispitindu‑se singur, ceea ce înseamnă
că nu posedă nici harul, nici inspiraţia, ci doar revelaţia unui mister, acela
că „lumea este o cântare”, adică o tainică alcătuire muzicală, armonioasă. În
mijlocul – adică în Centrul, în miezul acestei cântări, un centru revelat – se
împlineşte el, „cu mirare”, şi rostul lui de „cântăreţ”, umblând extatic („Străin zâmbind, vrăjit suind”), spunând
vorbe care nu‑l cuprind, a căror taină îi rămâne şi lui străină, iubind lucruri
care nu‑i răspund, adică misterele mute şi insondabile. Transpare în aceste
versuri (6 şi 7) nevoia de transfigurare a lumii şi conştiinţa acestei
iluzionări (George Gană). Ochii lui sunt plini „de vânturi şi isprăvi visate”,
deşi aparent „umblă ca fiecare”, între păcat şi sfinţenie, „când pe coperişele iadului”, când „pe muntele cu crini”, versuri care
ilustrează aceeaşi contiguitate şi complementaritate a contrarilor, care
exprimă nevoia de cuprindere a întregului, a totalităţii existenţei umane, cu
înclinaţiile ei spre abisalul vieţii, cu
patimile ei, exprimate de culoarea roşie, nenumită, dar sugerată de
culoarea flăcărilor (iadului), ce simbolizează patima vieţii, a sângelui, şi cu aspiraţia spre ascensiunea solară,
spre puritatea muntelui şi a albului de crin. Celălalt verb, corespondent al
lui „umblu” din antepenultimul vers al strofei, capabil să exprime lapidar
prima atitudine, extatică, crepusculară, umbroasă, în opoziţie cu cea vitalist‑umană,
ar trebui să fie „stau”, ceea cea
înseamnă că, şi la Blaga, precum la
Eminescu, transfigurarea (lirică) presupune cu necesitate hieratismul, muta
încremenire contemplativă. „Scenariul” lirico‑dramatic imaginat aici exprimă
plastic aceeaşi chemare dramatică a eului, atât spre adâncimile abisale, ale
sângelui, cât şi spre transcendenţă.
A
doua strofă se referă la misterul morţii şi al somnului, motivul central al
volumului. Somnul este starea care asociază mitic viaţa şi moartea într‑un tot
inefabil şi imposibil de revelat decât mitic şi poetic. Sau în vis, somnul
fiind o stare ambiguă, în care, pe calea visului, sinele vegetativ intră în
corespondenţă cu marea taină a lumii, care este moartea. Condamnat, „închis în
cercul aceleiaşi vetre”, ceea ce înseamnă al lutului, al materiei
care îi impune limite ce nu pot fi depăşite altfel, poetul face „schimb de taine cu strămoşii” şi ascultă
revărsându‑se în sine „poveştile uitate
de mult”. Semnificaţia de „materie” şi/sau lut din termenul vatra nu reuşeşte să elimine, ci
dimpotrivă, presupune semnificaţia, prezenţa sacrului, acesta nefiind decât
ceea ce oamenii recunosc ca fiind sacru, adică nonprofan. Ideea de vatră presupune ideea de sacru, de altar, vatra fiind sălaşul focului divin şi al strămoşilor.
Simbolismul vetrei şi al lutului induce ideea şi simbolismul pâinii, rod al lutului, copt în vatră,
fundament al vieţii, cu lutul ei cu tot, dar şi pe cel al lunii, lumina indirectă, reflectată, izvorând din noapte,
îngemănată cu focul şi cu întunericul, aşa cum pâinea este îngemănată cu
întunericul adâncului şi cu focul vetrei: „Binecuvânt
pâinea şi luna...” Cele două imagini‑simbol, a lunii şi a pâinii, sunt
corespondente cu imaginile din ultimele două versuri ale strofei anteriore: iadul şi muntele cu crini. Seara apare nu ca un moment romantic (sau, în
orice caz, nu romanţios‑sentimental), ci ca unul dramatic, adunând laolaltă
lumina şi întunericul, două taine, într‑o complementaritate simbolică ce
sugerează drama existenţei umane.
De
aceea poetul încheie, în scurta strofă a treia, cu imaginea cântecului mut, „cuvinte stinse în gură”, cântec al marii
treceri, adică al vieţii hărăzite morţii, al scurtei treceri prin lumină, taină
nedesluşită, simbolizată de lumina palidă, crepusculară, ambiguă a
îngerilor palizi, „de ceară”. Povara cântecului este asumată ca un destin, trecându‑şi,
smerit şi tăcut „de pe‑un umăr pe altul/ ...steaua ca o povară”. Poetul nu numai că
nu poate, dar nu vrea să‑şi asume alte rosturi, ştiind că singur acest rost îi dă rostul de a fi.
Aspecte moderniste
Cu
toate că „eu”, cu care Blaga îşi
inaugurează opera poetică („Eu nu
strivesc corola de minuni a lumii”), ceea ce caracterizează versurile antume
ale poetului nu este confesiunea. Este vorba mai curând de o convenţionalizare
a autobiograficului, care‑i dă poetului posibilitatea de a transcende
experienţa individuală, ţintind spre sfera generalului uman. Nici Eminescu nu
proceda altfel, lirica sa fiind numai aparent confesivă, sau, în orice caz, o
transfigurare a experienţei individuale. Blaga foloseşte şi el, mult mai
consecvent, această convenţie pentru a atinge zone ale imaginarului poetic
susceptibile de adevăr metafizic.
Versurile
sunt libere, cu lungimi variabile, fără rimă, păstrând însă muzicalitatea
ritmului variabil, această metrică liberă fiind considerată în poezia
modernistă mai aptă a urmări şi a reliefa sinuozităţile, zborurile şi
prăbuşirile gândului şi ale sentimentului. Strofele sunt tot inegale, fiecare
unitate strofică fiind expresia unei unităţi ideatice, de conţinut.
Textul
este intens metaforic – trăsătură specifică modernismului – nu atât prin
numărul mare de unităţi metaforice, cât prin faptul că textul în sine devine o
metaforă. Metaforele individuale sunt rare, originale şi surprinzătoare,
precum: (m‑am ivit) în lumină (în
lume), lumea e o cântare, lucruri cari nu‑mi răspund, coperişele iadului (patimile), cercul aceleiaşi vetre (lutul, viaţa), strămoşii/ norodul spălat de ape sub pietre,
poveştile sângelui uitat de mult (tainele vieţilor de
altădată), cuvinte stinse în gură, marea
trecere, îngerii de ceară, steaua (destinul); simboluri: lumina, vântul,
furtuna, vatra, apa, povestea, sângele, pânea, luna, somnul, îngerii, steaua; o
singură comparaţie, în final: steaua ca o
povară. Epitetul este rar, antepus: străin
zâmbind, vrăjit suind, mulcom
s‑ascult, sau aşezat după determinat: isprăvi visate, umblu...vinovat /
... fără păcat, norodul spălat, trăiesc împrăştiat, cuvinte stinse
– cel mai adesea verbal, cu referinţă la propriile atitudini, gesturi, trăiri.
Limbajul este simplu, cu câteva particularităţi popular‑arhaice: coperişele (formă populară,
deprefixată), subt, pâne, cari (în
loc de care) – forme regional‑arhaice.
În concluzie, poeticitatea textului nu este rezultatul mijloacelor prozodice
facile, de suprafaţă, ci al densităţii metaforice şi simbolice exprimate în
imagini artistice. Aceasta este caracteristica fundamentală a modernismului
blagian.
ce specie literara este?
RăspundețiȘtergerearta poetica
Ștergereelegie