duminică, 28 septembrie 2014

Bacovia - LACUSTRA, comentariu

LACUSTRĂ
– spaţiul deschis, pustiul, nevroza, disoluţia –
              


De-atâtea nopţi aud plouând, 
Aud materia plângând... 
Sunt singur, şi mă duce-un gând 
Spre locuinţele lacustre.

Şi parcă dorm pe scânduri ude, 
În spate mă izbeşte-un val – 
Tresar prin somn, şi mi se pare 
Că n-am tras podul de la mal.

Un gol istoric se întinde,
Pe-aceleaşi vremuri mă găsesc...
Şi simt cum de atâta ploaie
Piloţii grei se prăbuşesc.

De-atâtea nopţi aud plouând,
Tot tresărind, tot aşteptând...
Sunt singur şi mă duce-un gând
Spre locuinţele lacustre.


Opera lui Bacovia se încadrează în direcţia simbolismului prin prezenţa motivelor şi elementelor de decor specific (amurgul, toamna, solitudinea, ploaia), a artificialităţii şi a sensibilităţii nevrotice; a stridenţelor muzicale, prin decorul macabru (cadavrul,, agonia, moartea, sicriul, râsul, plânsul), prin utilizarea unor simboluri obsedante (plumbul, ploaia, sicriul, amurgul, golul), prin acuitatea senzorială în imagini care reprezintă o stare interioară şi, nu în ultimul rând, prin prezenţa categorilor negative, trăsătură a liricii moderniste, precum spaimele, straniul, tenebrosul, sfâşierea între extreme, atracţia spre neant (moarte), grotescul, anormalitatea.
Ceea ce şochează în poezia lui Bacovia este atmosfera sumbră. Poetul plonjează în labirintul sufletului său şi rămâne transfigurat de ceea ce vede. Lumea exterioară devine un simbol analog al acestei realităţi interioare, în care nu există bucurie, lumină, frumuseţe, speranţă. Atmosfera este de copleşitoare dezolare, cu toamne ploioase, cu arbori bolnavi, într-un peisaj de mahala de oraş provincial, între cimitir şi abator, cu căsuţe şi cârciumi sărăcăcioase, cu parcul desfrunzit, cu melancolia caterincilor, cu fecioare palide şi tuberculoase, cu poetul însuşi delirând şi facând gesturi absurde etc.
Dacă Plumb evocă un infern al încastrării succesive în spaţii din ce în ce mai limitate, sufocante, în mod cu totul opus, Lacustră ilustrează aceeaşi temă, a însingurării, spaima disoluţiei eului într-un spaţiu ilimitat. Ca şi în Plumb, realitatea exterioară apare ca un ansamblu de simboluri, capabil să sugereze o realitate interioară, o stare sufletească.
Tipul de spaţiu din Lacustră este dominant în opera lui Bacovia, spaţiul închis, limitat, constituind excepţia (Plumb, Finis). Spaţiul închis asociază singurătatea şi moartea, iar lipsa limitelor este generatoare de spaimă (Lacustră) şi nebunie (Pulvis). De fiecare dată, fie că este vorba de spaţiul limitat, fie că este vorba de spaţiul nelimitat, el este asociat cu pustiul. Pustiirea spaţiului este echivalentul simbolic al însingurării şi favorizează apariţia gândurilor negre. Pustiul este reliefat puternic prin pierderea reperelor: a speranţei, în Plumb, a sentimentului timpului, în Lacustră. Moartea apare, în ambele cazuri, ca o soluţie, pustiul – ca o prezenţă virtuală a acesteia.
Atmosfera este de coşmar. Singur în odaie, sub teroarea ploii nesfârşite: „De-atâtea nopţi aud plouând,/ Aud materia plângând…”, poetul are revelaţia regresiunii în anistorie, izolat într-o locuinţă lacustră: „Sunt singur, şi mă duce-un gând/ Spre locuinţele lacustre.” Acuitatea senzorială creşte până la delir nevrotic: aude „materia plângând”. Ploaia nesfârşită capătă proporţii de potop, ameninţând cu dezagregarea, cu disoluţia universului. Apa, simbol al vieţii, devine aici simbol al morţii,  al descompunerii.
Golul şi plânsul sunt termenii simbolici care revelează tema. Locuinţa lacustră, simbol al ruperii de lume, al izolării, nu este nici ea un spaţiu protector. I se pare că doarme pe scânduri ude („Şi parcă dorm pe scânduri ude”), somnul îi este agitat, este cuprins de spaima înecului („În spate mă izbeşte-un val”), de groaza că a uitat să tragă podul – simbolul comunicării, al relaţiei cu lumea, deschide calea oricărei agresiuni. Groaza este întărită de sentimentul golului istoric, al neputinţei, al prăbuşirii („Piloţii grei se prăbuşesc”), al scufundării în neant.
Strategia literară este aceeaşi ca în Plumb: realitatea exterioară funcţionează ca realitate simbolică, prin care se sugerează o stare sufletească. Dacă în Plumb angoasa îşi găseşte corespondenţe simbolice în comprimarea minerală, iar pustiul în spaţiile sufocante, în Lacustră ea îşi află corespondeţe în spaţiul deschis, al primejdiei, generator de nevroză. Concentrarea, mineralizarea materiei este înlocuită aici cu disoluţia, cu pulverizarea ei. Imposibilitatea zborului devine aici prăbuşire în „golul istoric”.
Pentru a sugera sentimentul, Bacovia utilizează mijloace complexe.
Dacă în Plumb predomină formele de imperfect ale verbului, timp specific povestirii, care, prin valoarea lui durativă, întăreşte impresia şi face să fie simţită ca permanentă, în Lacustră este folosit exclusiv prezentul, ceea ce sporeşte impresia de realitate halucinantă, de dramatism.
Poezia este armonios alcătuită din patru catrene, în versuri de 8-9 silabe, în ritm iambic (grav), predominant rimate, alternând rima masculină (închisă, în consoane) cu pseudorima feminină (vocalică). Singura libertate (inovaţie) formală (caracteristică simbolismului) pe care şi-o ia poetul este asonanţa – absenţa rimei în ultimul vers al primei strofe şi rimele imperfecte ale versurilor 1-3 din următoarele două: ude/pare, întinde/ploaie. Acestea contribuie la accentuare sugestiei de disconfort, care se adaugă la cel generat de sunetele închise din rima primelor trei versuri, dintre care două sunt gerunzii: tresărind/ aşteptând/ gând. Muzicalitatea este, în poezia bacoviană, sumbră, contribuind la crearea atmosferei de acelaşi tip.
Totul contribuie la constituirea şi întărirea semnificaţiilor, a atmosferei: sunetele oscilează doar între tonalitatea minoră, întunecată, elegiacă, (plouând, gând, tresărind, aşteptând) şi cele stridente, onomatopeice (se prăbuşesc). Pauzele (punctele de suspensie) sugerează plânsul, durerea, suspinul ce împiedică rostirea să devină curgătoare, discursivă, dar şi golul (Pe-aceleaşi vremuri mă găsesc…), sau încordarea, aşteptarea plină de groază (Tot tresărind, tot aşteptând…). Compoziţiile bacoviene, sunt scrise, din punct de vedere muzical, exclusiv în do minor.
Prima strofă este reluată ca ultimă strofă (tehnica muzicală, a refrenului), cu înlocuirea versului al doilea. „Aud materia plângând…”  devine „Tot tresărind, tot aşteptând…, într-o gradare ce sugerează trecerea de la acuitatea unei percepţii senzoriale halucinante la coşmarul nevrotic.
Titlul poeziei, un substantiv nearticulat, sugerează că poezia ar putea fi un pastel, ceea ce nu este. Se observă puţinătatea imaginilor vizuale. Fiind dominantă impresia muzicală, în sensul special de expresie iraţională, vagă, a unui sentiment, tehnica bacoviană aminteşte compoziţiile tematice din muzica impresionistă.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

T. TRGHEZI - PSALMI Din CUVINTE POTRIVITE 1927 Psalm Aş putea vecia cu tovărăşie Să o iau părtaşa gîndurilor mele ; ...