ION HELIADE RĂDULESCU:
Zburătorul
La doamna A** M**
“Vezi, mamă, ce mă doare ! şi
pieptul mi se bate,
Mulţimi de vineţele pe sân mi
se ivesc;
Un foc s-aprinde-n mine,
răcori mă iau la spate,
Îmi ard buzele, mamă, obrajii-mi
se pălesc !
Ah ! inima-mi zvâcneşte !...
şi zboară de la mine !
Îmi cere... nu-ş’ ce-mi cere
! şi nu ştiu ce i-aş da;
Şi cald, şi rece, uite, că-mi
furnică prin vine,
În braţe n-am nimica şi parcă
am ceva;
Că uite, mă vezi, mamă ? aşa
se-ncrucişează,
Şi nici nu prinz de veste
când singură mă strâng,
Şi tremur de nesaţiu, şi
ochiu-mi văpăiază,
Pornesc dintr-înşii lacrămi,
şi plâng, măicuţă, plâng.
Ia pune mâna, mamă, – pe
frunte, ce sudoare !
Obrajii... unul arde şi altul
mi-a răcit !
Un nod colea m-apucă, ici
coasta rău mă doare;
În trup o piroteală de tot
m-a stăpânit.
Oar’ ce să fie asta? Întreabă
pe bunica:
O şti vrun leac ea doară... o
fi vrun zburător !
Or aide l-alde baba Comana,
or Sorica,
Or du-te la moş popa, or
mergi la vrăjitor.
Şi unul să se roage, că poate
mă dezleagă;
Mătuşele cu bobii fac multe
şi desfac;
Şi vrăjitorul ala şi apele
încheagă;
Aleargă la ei, mamă, că doar
mi-or da de leac.
De cum se face ziuă şi scot
mânzat-afară
S-o mâi pe potecuţă la iarbă
colea-n crâng,
Vezi, câtu-i ziuliţa, şi zi
acum de vară,
Un dor nespus m-apucă, şi
plâng, măicuţă, plâng.
Brânduşa paşte iarbă la umbră
lângă mine,
La râuleţ s-adapă, pe maluri
pribegind;
Zău, nu ştiu când se duce, că
mă trezesc când vine,
Şi simţ că mişcă tufa, auz
crângul trosnind.
Atunci inima-mi bate şi sai
ca din visare,
Şi parc-aştept... pe cine? şi
pare c-a sosit.
Acest fel toată viaţa-mi e
lungă aşteptare,
Şi nu soseşte nimeni !... Ce
chin nesuferit !
În arşiţa căldurei, când
vântuleţ adie,
Când pleopul a sa frunză o
tremulă uşor
Şi-n tot crângul o şoaptă
s-ardică şi-l învie,
Eu parcă-mi auz scrisul pe
sus cu vântu-n zbor;
Şi când îmi mişcă ţopul,
cosiţa se ridică,
Mă sperii, dar îmi place –
prin vine un fior
Îmi fulgeră şi-mi zice :
“Deşteaptă-te, Florică,
Sunt eu, viu să te mângâi...
“ Dar e un vânt uşor !
Oar’ ce să fie asta? Întreabă
pe bunica:
O şti vrun leac ea doară... o
fi vreun zburător;
Or aide l-alde baba Comana,
or Sorica,
Or du-te la moş popa, or
mergi la vrăjitor.”
Aşa plângea Florica şi, biet,
îşi spunea dorul
Pe prispă lângă mă-sa,
ş-obida o neca;
Junicea-n bătătură mugea,
căta oborul,
Şi mă-sa sta pe gânduri, şi
fata suspina.
Era în murgul serei şi
soarele sfinţise;
A puţurilor cumpeni ţipând
parcă chema
A satului cireadă, ce greu,
mereu sosise,
Şi vitele muginde la zgheab
întins păşea.
Dar altele-adăpate trăgea în
bătătură,
În gemete de mumă viţeii lor
striga;
Vibra al serei aer de tauri
grea murmură;
Zglobii sărind viţeii la uger
alerga.
S-astâmpără ast zgomot, ş-a
laptelui fântână
Începe să s-auză ca şoaptă în
susur,
Când ugerul se lasă subt
fecioreasca mână
Şi prunca viţeluşă tot
tremură-mpregiur.
Încep a luci stele rând una
câte una
Şi focuri în tot satul încep
a se vedea;
Târzie astă-seară răsare-acum
şi luna,
Şi, cobe, câteodată tot cade
câte-o stea.
Dar câmpul şi argeaua
câmpeanul osteneşte
Şi dup-o cină scurtă şi
somnul a sosit.
Tăcere pretutindeni acuma
stăpâneşte,
Şi lătrătorii numai s-aud
necontenit.
E noapte naltă, naltă; din
mijlocul tăriei
Vesmântul său cel negru, de
stele semănat,
Destins coprinde lumea, ce-n
braţele somniei
Visează câte-aievea deşteaptă
n-a visat.
Tăcere este totul şi
nemişcare plină;
Încântec sau descântec pe
lume s-a lăsat;
Nici frunza nu se mişcă, nici
vântul nu suspină,
Şi apele dorm duse, şi morile
au stat.
....................................................................
“Dar ce lumină iute ca fulger
trecătoare
Din miazănoapte scapă cu urme
de schintei?
Vro stea mai cade iară? vrun
împărat mai moare?
Or e – să nu mai fie ! – vro
pacoste de zmei?
Tot zmeu a fost, surato.
Văzuşi, împeliţatu,
Că ţintă l-alde Floarea în
clipă străbătu !
Şi drept pe coş, leicuţă ! ce
n-ai gândi, spurcatu !
Închină-te, surato ! –
Văzutu-l-ai şi tu?
Balaur de lumină cu
coada-nflăcărată,
Şi pietre nestimate lucea pe
el ca foc.
Spun, soro, c-ar fi june cu
dragoste curată;
Dar lipsa de-a lui dragosti !
departe de ast loc !
Pândeşte, bată-l crucea !
şi-n somn colea mi-ţi vine
Ca brad un flăcăiandru, şi
tras ca prin inel,
Bălai, cu părul d-aur ! dar
slabele lui vine
N-au nici un pic de sânge,
ş-un nas – ca vai de el !
O ! biata fetişoară ! mi-e
milă de Florica
Cum o fi chinuind-o ! vezi,
d-aia a slăbit
Şi s-a pălit copila ! Ce
bine-a zis bunica:
Să fugă fata mare de focul de
iubit !
Că-ncepe de visează, şi
visu-n lipitură
Începe-a se preface, şi
lipitura-n zmeu,
Şi ce-i mai faci pe urmă? că
nici descântătură,
Nici rugi nu te mai scapă.
Ferească Dumnezeu !”
Z B U R Ă T O
R U L
– mit
fundamental al literaturii române –
Comentariu
de Octavian PĂUN
Indiscutabil,
Zburătorul reprezintă capodopera
celui care a fost “personalitatea cea mai mare a literaturii române îndată după
D. Cantemir” (G. Călinescu). Apropierea – justificată de biografia şi destinul
celor doi, amândoi cărturari, şi unul şi altul domnitori, pentru o scurtă
perioadă – devine şi mai interesantă, dacă ţinem seama că punctul de plecare al
acestei capodopere se află în Descrierea
Moldovei, unde Zburătorul e pomenit printre “câţiva zei necunoscuţi şi care se vede că se trag din idolii cei vechi
ai dacilor”. Cantemir nu dă prea multe explicaţii despre conţinutul acestor
credinţe: “Ei zic că este o nălucă, un om
tânăr, frumos, care vine noaptea la fete mari, mai ales la femeile de curând
măritate...”. În mod sigur, Heliade nu a cunoscut textul din Descrierea
Moldovei – care trădează şi o atitudine diferită faţă de a sa, ci sursele vii,
populare, de care textul poeziei se ţine foarte aproape, cu o mică diferenţă.
Credinţele populare par a fi cioburi ale străvechiului mit al înaripatului
Cupidon, fiul zeiţei frumuseţii şi a iubirii – în mitologia greacă. Şi în
mitologia greco-romană, şi în folclorul românesc dragostea este privită ca o
boală, cu deosebirea că, dacă în credinţele populare boala are leac, poate fi
vindecată prin mijloace magice, în poemul lui Heliade – ca în mitologia greacă
– omul nu se poate sustrage atotputerniciei lui Eros.
Anul apariţiei poeziei, 1844, este semnificativ prin
raportare la anul 1840 şi la Dacia
Literară. Întâmplător sau nu, capodopera lui Heliade se încadrează într-una
din direcţiile de orientare ale literaturii, fixate atunci: inspiraţia din folclor, din obiceiurile
populare, pe care Kogălniceanu le găsea “destul
de pitoreşti şi poetice”. Cu
această subliniere am atins un aspect important al romantismului românesc de
dinaintea lui Eminescu, subliniat de N. Manolescu în Istoria critică a literaturii române: localismul, accentul pus pe
“culoarea locală”, pe pitoresc, pe ceea ce individualizează sufletul unei
naţiuni. Şi nici nu se putea o alegere
mai plină de consecinţe literare din partea lui Heliade Rădulescu decât
credinţele despre dragoste. S-ar putea spune că lui i se datorează unul dintre
cele mai importante mituri literare
din cultura română: mitul Zburătorului.
Ca specie literară, Zburătorul este
o baladă a cărei formă se apropie de
cea configurată de poeţii germani, începând cu Goethe, dar cu influenţe din V.
Hugo. Lirismul este obiectivat, în maniera lui Coşbuc (La oglindă) şi, în ciuda unei înscenări epico-dramatice, acesta
domină poemul, încât l-am putea
caracteriza foarte bine prin cuvintele lui R. Stanca: “balada este […] o poezie lirică în care starea afectivă câştigă un plus
de semnificaţie prin utilizarea unui material artistic învecinat (dramaticul)”.
Compoziţional,
se remarcă uşor cele trei părţi: monologul
fetei (Florica), tabloul înserării
(pastelul) apariţia Zburătorului
(comentariul “suratei”).
În
prima parte, înainte de căderea serii, pe prispa casei, Florica îi mărturiseşte
mamei o misterioasă suferinţă care a cuprins-o şi îi cere ajutorul: să meargă
mama “la baba Comana sau Sorica”, “la moş popa” ori “la vrăjitor”. Dispoziţiei
mitizante specifice mentalităţii, spiritualităţii tradiţionale, populare, îi
corespunde feciorelnica naivitate cu care fata îşi descrie “boala”: pieptul i
se zbate, o ia cu foc şi cu răcoare, buzele-i ard, obrajii i se pălesc, tremură
de dorinţă şi viaţa îi devine o “lungă aşteptare”, un “chin nesuferit”.
Suferinţa, descrisă foarte amănunţit, nu este fizică într-atât pe cât este
sufletească, fapt relevat stilistic prin pauze şi exclamaţii, prin propoziţii
scurte, retezate, suspinate, expresive. Criza pubertăţii, cum spune Călinescu, “se explică mitologic şi se vindecă magic”. Demonul iubirii este presimţit fiziologic şi simbolic:
“Evenimentul supranatural este salutat printr-o grea şi lentă năvală de vite” (G. Călinescu), într-un tablou memorabil, plastic şi
sugestiv. Se remarcă puţinătatea elementelor vizuale şi preponderenţa
imaginilor auditive. Vuietul cirezii, mugetul taurilor, ţipătul cumpenelor
sugerează tumutul şi triumful vieţii frământate în “tăcerea
de-nceput de leat” a nopţii care
tocmai coboară. Într-un astfel de cadru simbolic, naivitatea şi predispoziţia
mitizantă a fetei este tulburătoare şi sugerează că mitul (cultura) transcende
şi transfigurează realitatea empirică. Pe de altă parte, el permite autorului
detaşarea prin ironie romantică de
fanteziile (fantasmele fetei).
Tumultului
i se contrapune antitetic încremenirea, ca de vrajă, a satului şi a
universului. Nu lipsesc nici aici semnele prevestitoare. Noaptea este
“naltă-naltă” – adică la modul absolut înaltă –, câinii latră “şi, cobe,
câteodată, tot cade câte-o stea”. Veştmântul cel negru împodobit cu stele al
nopţii învăluie lumea, universul, într-un somn
misterios, de parcă “încântec sau descântec pe lume s-a lăsat”: dorm şi
apele, “dorm duse”, omeneşte, ele, care simbolizează curgerea eternă,
neadormirea, şi cu ele morile – de apă, desigur. Acest cadru fantastic
pregăteşte apariţia Zburătorului sub formă de stea căzătoare, ca în Luceafărul lui Eminescu.
Partea
a treia este tot un monolog, în care o „surată” vorbeşte despre coborârea
fiinţei mitologice pe coş, drept la Florica. Portretul imaginar al acestui, “Balaur de lumină cu coada-nflăcărat / Şi
pietre nestimate lucea pe el ca foc”, care se-ntrupează, după cum se spune,
în “june cu dragoste curată”, aminteşte tiparul folcloric al frumuseţii
masculine, întâlnit în basme şi în Mioriţa:
“Ca brad un flăcăiandru, şi tras ca
prin inel, / Bălai cu părul de-aur!” – restul, „un nas ca vai de el!”,
nefiind decât un mic semn negativ al unui portret ideal. Referirea la slabele
lui vine care n-au nici un pic de sânge este simbolică, un atribut al fiinţei
eterne, pe când sângele este atributul, semnul vieţii. Pecetea, paloarea morţii
este şi atributul Luceafărului întrupat în poemul eminescian.
Finalul
baladei conţine o ironie romantică – vocea poetului putând fi identificată în
comentariul suratei – şi o explicaţie lirică, imaginară a apariţiei
Zburătorului, explicaţie prin intermediul căreia Heliade se desparte de credinţele
populare – potrivit cărora “boala” iubirii are un leac magic – şi face saltul,
eminescian, spre afirmarea atotputerniciei iubirii. “Vina” este a fetei – a
omului, în sens general – care n-a ţinut seama de ce a zis bunica (adică
păţita, înţeleapta): “Să fugă fata mare
de focul iubit...”. Visul ei a devenit lipitură şi lipitura, zmeu. Acum
nici vrăjile, nici popii nu-i mai pot veni în ajutor.
I. H.
Rădulescu ilustrează şi depăşeşte totodată străvechile credinţe populare.
Geniul poeziei româneşti, Eminescu, va fi primit din capodopera eliadescă
sugestii nu doar pentru Sara pe deal, sau
pentru basmul Călin (file din poveste),
ci şi pentru Luceafărul.
(Din volumul Octavian PĂUN, Literatura română pentru bacalaureat,
Ediţia a II-a, Grafoart, Bucureşti, 2007)
fain
RăspundețiȘtergereSalutare!
RăspundețiȘtergereTema pentru ora de lb. si literatura romana de maine consta in elaborarea unui eseu in care trebuie sa comentam primele 3 catrene ale poemului :D
Scriu de ceva timp si am zis "ok, hai sa caut. nu vreau sa copiez ce au scris altii,dar sunt curios cu privire la ceea ce voi citi". Astfel, am ajuns pe blogul tau si mi-a placut enorm ceea ce ai redactat. :D
Chiar si comentariul de mai sus m-a binedispus <33
Mult spor in ceea ce faci iti doresc!!
- M.